1

Onderwerp: Hoe krijg ik wat glans op mijn taart?

Ik ben nog een beginneling in het taart maken, maar ik wat ik me afvraag na een aantal taaten gemaakt te hebben: hoe krijg ik wat glans op mijn taart? Ik bekleed ze met fondant en wat me opvalt is dat ze zo dof zijn of is dat juist normaal?

Ik bedoel niet dat ze me tegemoet moeten schitteren maar iets glans zou ik wel leuk vinden. Ik las op de site van "de taarten van Abel" dat je ze kunt bestrijken met eiwit voor glans, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee (salmonella). Heeft iemand tips?

Groeten,
Sigrid

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

Re: Hoe krijg ik wat glans op mijn taart?

Sigrid ik ben ook nieuw hier en zo te lezen ben jij toch evr gevorderd in mijn ogen (kwist niet eens wat fondant was :x)

Vraagje aan jou als ''beginneling'' is het moeilijk om marsepein of fondant te maken of zijn dat 2 verschillende dingen??

Ik wil een laagje over mijn gebak (marsepein) en heb t gevoel dat het mij nooit zal lukken :rolleyes:

Zucht, stel me gerust...

3

Ha ha, nou dan speel ik vals hoor :lol:! Ik koop mijn fondant en marsepein in de webshop (ik heb net weer besteld) en dan is het echt heeeel gemakkelijk :Y.
Gerustgesteld?

www.detaartentantes.nl

4

Er schijnt een soort cacao-spray te zijn wat je kunt gebruiken. Of je zou misschien met marsefond ipv met fondant kunnen werken; ik heb het idee dat marsepein iets meer glimt dan fondant :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Kitchen_queen: ik heet wel geen Sigrid maar kan wel je vraag beantwoorden. Marshmellowfondant is heel simpel te maken en werkt ook lekker.
Sigrid: misschien kun je met aangemaakt eiwitpoeder ook hetzelfde glanseffect krijgen... salmonellavrij :Y

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

6

Met een grote make-up kwast wat zilverglitterpoeder op je taart vegen, is dat een idee? Of is dat niet wat je bedoelt. Je krijgt er namelijk niet echt glans mee maar wel schittering.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

Euh... Marianne, wat is marsefond :/? Ik gok een mengsel van marsepein en fondant? Koop je dat ook of moet je dat zelf mengen (en in welke verhouding dan)?
En cacaospray? Daar heb ik ook nooit van gehoord.

Eiwitpoeder heb ik (nog) niet, maar dat is het proberen waard lijkt me.

Ben ik dan de enige met doffe taarten? Of de enige die zich er druk over maakt natuurlijk ;). Ik heb dit keer wel Pearl dust besteld, dan kan ik in ieder geval glans-accenten aanbrengen.

En marshmellowfondant, waar koop je dan marshmellows? Moeten dat nog speciale zijn? Werkt dat (ongeveer) hetzelfde als fondant? Wordt je keuken niet

www.detaartentantes.nl

8

Ik gebruik eiwit, in dit geval de vloeibare van de Sligro (dat zit in een soort van melkpak).

Aflakken met eiwit zorgt wel voor een mooie glans, ik gebruik het voor marsepein en fondant.

VoorJeTaart.nl Winkel, Workshops & Webshop in Spijkenisse!
Nu ook de PME Professional Diploma Course! http://www.voorjetaart.nl!

9

Sigrid, marsefond is half om half marsepein en fondant, dat moet je inderdaad zelf mengen. Je hebt dan zeg maar de voordelen van zowel marsepein als fondant, qua kleur is het lichter dan alleen marsepein.

Dat van die cacaospray heb ik ook van het forum hoor. Ik heb ook wel doffe taarten (denk ik dan :P), maar ik geef er niet zo om :) Vind het zelfs mooier, eigenlijk ;)

Pearldust is wel mooi!

Marshmallowfondant wordt door de meeste forummers zelf gemaakt; het recept staat op de site en dit is een recent topic erover: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=7992

10

ja cacao spray
gebruikte we in de bakkerij
misschien kan je het bij een lieve bakker kopen
en ander een beetje invet spray?

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

11

Ieder antwoord roept meteen nieuwe vragen op :D: wat zijn de voordelen van marsepein t.o.v. fondant?

Ik weet niet of ik me aan MMF ga wagen, lijkt me een behoorlijke kliederbende en dat moet allemaal (helaas) ook weer schoon en ik ben niet zo'n poetsmiep :nooo maar bedankt voor de link.

Ik hoop dat ik de pearldust snel in huis heb, het lijkt me inderdaad heel erg mooi. Ik heb me behoorlijk in moeten houden, ik word akelig hebberig van de webshop ;).

www.detaartentantes.nl

12

Als je je fondant of marsepein kleurt en meteen wat "crisco"( = amerikaans soort vet zonder water) meekneed dan glimt het vanzelf al meer.

13

Kun je crisco ook in de winkel kopen? Ik heb namelijk net vrijdag een heleboel besteld uit de webshop, dan zou ik voor alleen de crisco weer een bestelling (+ verzendkosten!) moeten doen. Het klinkt namelijk wel als een goede oplossing.

Ik heb het even gegoogeld, maar dan kom ik op heeeeeel andere sites :D.

www.detaartentantes.nl

14

Crisco schijn je in sommige toko's te kunnen kopen en bijvoorbeeld bij de Makro/Sligro (geloof ik...)
Bij de webshop wordt het niet verkocht, wel Trex (net zoiets) in 30grams verpakking. Als je bestelling nog niet verzonden is, kun je een mailtje sturen naar Inge (team apenstaartje deleukstetaartenshop punt nl) met vermelding van je bestelnummer en wat je er evt. nog bij wilt, dan hoef je echt niet een 2e keer bestelkosten te betalen hoor!

(en je wilt inderdaad eigenlijk niet weten waar Crisco nog meer voor gebruikt wordt :D)

15

Sigrid schreef:

Ieder antwoord roept meteen nieuwe vragen op :D: wat zijn de voordelen van marsepein t.o.v. fondant?

Ik weet niet of ik me aan MMF ga wagen, lijkt me een behoorlijke kliederbende en dat moet allemaal (helaas) ook weer schoon en ik ben niet zo'n poetsmiep :nooo maar bedankt voor de link.

Ik hoop dat ik de pearldust snel in huis heb, het lijkt me inderdaad heel erg mooi. Ik heb me behoorlijk in moeten houden, ik word akelig hebberig van de webshop ;).

Marsepein schijnt wat elastischer te zijn dan fondant en ook makkelijker te repareren.

Ik heb net dit weekend voor de eerste keer marshmellowfondant gemaakt. Dit geeft eigenlijk niet meer geklieder, dan als je gewone fondant maakt. Ik moet zeggen dat hij in gebruik toch wat makkelijker was. mmf kan je namelijk makkelijker repareren als het scheurt. Fondant wordt volgens de meesten hier ook hard, terwijl marsepein zacht blijft. Nu moet ik zeggen dat mijn fondant altijd lekker zacht bleef.
Je hoeft voor het maken van mmf geen speciale marshmellows te kopen, al lopen de meningen wat uiteen, als het gaat om het meest geschikte merk.

16

Mijn fondant wordt nooit hard. Wel als ik er figuurtjes mee maak, en die vantevoren maak en later op de taart leg. Maar de afdeklaag wordt nooit hard. Ik gebruik de fondant van de webshop.
Persoonlijk vind ik marsepein he-le-maal niks. Maar ik denk dat ik hierin de enige ben. Ik vind het zoveel m

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

17

Carin schreef:

Mijn fondant wordt nooit hard. Wel als ik er figuurtjes mee maak, en die vantevoren maak en later op de taart leg. Maar de afdeklaag wordt nooit hard. Ik gebruik de fondant van de webshop.
Persoonlijk vind ik marsepein he-le-maal niks. Maar ik denk dat ik hierin de enige ben.

Neeee, daarin ben je niet de enige! Ik ben het helemaal met je eens :Y
Ik gebruik h

18

fondant wint het zeker bij mij
marsepein vind ik toch moelijker verwerken

de mmf is eigenlijk ook een verassing
noot gebruikt maar laatst wel omdat mijn marsepein op zich een ramp was

ik raad het je echt aan

cateren is ook gebakjes maken :)

19

Hoi dames, ik heb een vraagje, ik lak normaal af met water maar hoe krijg ik hem mooi mat, dus zonder glans maar dat de suiker wel weg is. ik zag bij de The Next Greatest Baker iets over alcohol? ik hoor graag van jullie, bij voorbaat dank! :)

20

Marianne schreef:

Crisco schijn je in sommige toko's te kunnen kopen en bijvoorbeeld bij de Makro/Sligro (geloof ik...)
Bij de webshop wordt het niet verkocht, wel Trex (net zoiets) in 30grams verpakking. Als je bestelling nog niet verzonden is, kun je een mailtje sturen naar Inge (team apenstaartje deleukstetaartenshop punt nl) met vermelding van je bestelnummer en wat je er evt. nog bij wilt, dan hoef je echt niet een 2e keer bestelkosten te betalen hoor!

(en je wilt inderdaad eigenlijk niet weten waar Crisco nog meer voor gebruikt wordt :D)

Crisco heb ik toevallig een poos geleden bij de Welkoop gekocht. Ja, een aparte plaats, maar tegenwoordig hebben ze daar ook wat bakspullen (fondant, marsepein, uitstekers, kleurstoffen, tools etc.). De verkoopster vertelde mij dat als je Crisco op je handen smeert (en evt. je bakmat) er geen kleurstoffen aan je handen blijven zitten. Dat was voor mij de reden om te kopen. Het werkt inderdaad. Wel goed invetten, hoor. Maar dan komt er bij het kneden dus ook Crisco in de fondant en daar krijg je inderdaad iets meer glans van.
Hopelijk heb je er wat aan.

21

Elise, dit is een heeeeeel oud topic, 5 jaar later wordt het wèl in de webshop verkocht hoor.  ;) Sterker: ik verkoop het zelf :)

@Sandra: het is handiger een nieuw topic te openen dan in een topic van 5 jaar geleden te reageren. Je kunt ook glaze spray (van PME, o.a. te koop in de webshop als glanslaag gebruiken.