1

Onderwerp: help help!!!!

ik heb zojuist een biscuit kapsel gemaakt van de chocoladebiscuitmix van funcakes.... in een taart vorm van 26 bij 26 dus vierkant....

nu staat er bij die tabellen op deze site dat ik dus

430gram mix
335gram ei   (wat bij mij dus 8 eieren zijn:S)
en 43gram water....

bij elkaar moet doen en mixen etc....

de bak tijd hoort 30 a 35 min te zijn maar de mijne heeft er zeker wel 45 min in gestaan hij werd maar niet gaar van binnen....

nu was ie eindelijk gaar dus ik hem eruit gehaald is mn biscuit deeg ingezakt :S en ik heb een zijkantje eraf gesneden maar hij smaak niet echt lekker....

wat heb ik fout gedaan??? ikk heb echt dringend advies nodig... want moet de taart voor zaterdag morgen af hebben en ik heb maar weinig tijd....

liefs m

2 Laatst bewerkt door Elly67 (20-01-2010 12:00)

Re: help help!!!!

Dat zijn tabellen voor de vanillebisquit. In chcoladebisquit gaat minder eieren en meer water. 430 g mix lijkt mij een beetje weinig voor een vierkant van 26 cm en 7,5 cm hoog. Ik zou uitgaan van 600 g mix, 7 eieren en 136 ml water. Op het pak van de chocoladebisquit staat 330 g mix, 4 eieren en 75 ml water. Dat heb ik omgerekend naar 600 g mix. En de baktijd is bij mij ongeveer 45 minuten op 150 g hetelucht.

Groetjes, Elly

3

De verhoudingen ei/water/mix bij een chocoladebiscuit is anders dan een 'gewoon' biscuit. Daar zijn nl de tabellen op gebaseerd. Je kunt beter de verhoudingen van de verpakking aanhouden.
En wat baktijd betreft, dat wisselt nogal per oven. Ligt ook aan de temp waarin je gebakken hebt. In mijn oven doe ik meestal 10 min op 140, 7 min op 160 en 8-12 min op 180. Mijn oven wordt alles vrij snel gaar.

Succes verder!

Greetz Keet

4

Idd andere verhoudingen. De baktijd voor 25x25 hangt erg van je oven af (koop een oventhermometer!). Ik bak hem ongeveer 10 minuten op 150, 15 minuten op 165 en 20 minuten op 180. Succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

hoi dank je wel voor voor alle tips....

ik had er dus 1 gemaakt die is zo in de prullenbak beland en toen wou ik dus via een andere verhouding een vierkanten kapsel maken maar had daar niet genoeg mix voor.... dus ik heb nu gewoon maar een ronde gemaakt van 24cm en gelukkig had ik nog een pak chococake in de kast staan die maak ik er dan ook maar bij....

vindt het wel jammer dat de verhoudingen dan niet aangegeven worden op deze site voor de chocolade mix.... er staat hier zoveel info op deze site maar dat dan net niet... terwijl dat de basis is om alle taarten te kunnen maken....
wat heb je anders aan al je andere ingredienten als de basis nergens bekend is!!!

foto's volgen... zodra ik klaar ben met de 2 taarten....

liefs moortje

6 Laatst bewerkt door Glamour (20-01-2010 16:16)

gelukkig is het nog gelukt.

moortje schreef:

vindt het wel jammer dat de verhoudingen dan niet aangegeven worden op deze site voor de chocolade mix.... er staat hier zoveel info op deze site maar dat dan net niet... terwijl dat de basis is om alle taarten te kunnen maken....
wat heb je anders aan al je andere ingredienten als de basis nergens bekend is!!!

Tja... de info op de site wordt door vrijwilligers gemaakt. De info is gratis en kan door iedereen gebruikt worden. Dan vind ik dat je dankbaar mag zijn voor de gigantische hoeveelheid info die er hier te vinden is. Bovendien staat de verhouding gewoon op het pak, even rekenen en...klaar!. De meesten hier hebben alles uitgevonden door te proberen, vallen en opstaan. Gewoon wat proberen, kapsel te laag, dan wat meer, kapsel te hoog, dan weer wat minder, etc. Dat die info nu voor anderen kant en klaar op een presenteerblaadje ligt is niet vanzelfsprekend... Dat is ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Bovendien kun je hier altijd terecht als iets nog niet lukt, en zijn er altijd mensen bereid om vragen te beantwoorden. Mensen die vaak voor diezelfde informatie workshops en/of cursussen hebben gevolgd en weken, maanden, jaren geoefend hebben.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me