1

Onderwerp: Natuurlijke (biologische) decoratie taarten.

Hallo allemaal,

De taarten op de site / het forum zijn werkelijk prachtig!

Ik heb een vraag zijn er al mensen in geslaagd om dergelijke mooie taarten te maken maar dan zonder e-nummers cq chemische kleurstoffen?

Als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag en zou ik wat tips/advies willen inwinnen hoe marsepein 'natuurlijk' te kleuren om een taart te bekleden en te boetseren.

Re: Natuurlijke (biologische) decoratie taarten.

Ik ga dit topic even volgen, een vriendin van me is helemaal tegen e-nummers etc. Dan weet ik toch hoe ik eens een lekker taartje voor haat kan maken :)

Niet meer uit Son, maar nu uit Arnhem :)

3

Welkom op het forum, maar je vraag staat verkeerd.
Ons kent Ons is bedoeld om je voor te stellen (staat ook in de omschrijving & het sticky). Bak- & decoratievragen horen in betreffende rubrieken.

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Bruin: cacaopoeder door de marsepein heen kneden, mocht het iets te droog worden een heel klein beetje water toevoegen.

Geel: saffraanpoeder met een heel klein beetje kokend water laten staan totdat het geel is, daarna door je marsepein heen kneden, dit wordt echt zonnebloemgeel.

Andere kleurstoffen heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb 2 taarten zo gemaakt:
http://94.100.120.141/834600001-834650000/834624401-834624500/834624490_5_ScLN.jpeghttp://94.100.122.174/743900001-743950000/743904601-743904700/743904654_5_ZMQw.jpeg

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

5

als je zo'n enummerlijst bekijkt hebben alle natuurlijke kleurstoffen ook een e-nummer. Daar schiet je dus niet zo veel mee op. ik denk dus niet dat je daar op moet letten. Als je natuurlijke kleurstoffen gebruikt zal het waarschijnlijk al goed zijn.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Gisteren heb ik een oude topic hierover helemaal doorgelezen, en daar stond veel in over E-nummers. Ik zag dat jij als laatste reageerde en dat je ook een boekje met Enummers hebt? Hier het topic......
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2125576434

7

Misschien dat andere mensen nog suggesties hebben om andere kleuren op een natuurlijke manier aan marsepein te geven? Paars (bieten of kersen, iemand ervaring daarmee?) of zwart of zoiets?

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

8

Misschien dat dit een tip is: het boek 'Organic and Chic' van Sarah Magid. Ik kwam het net toevallig tegen toen ik op zoek was naar een ander taartenboek. Het is te krijgen bij oa BOL.

groeten, Marieke

9

Hallo,

@GI JAne/Suzanne: wat een mooie taarten heb je gemaakt, vooral die met die zonnebloemen! Leuk om te zien dat dat 'natuurljk' gelukt is.

Ik heb op amazon een mooie producten gezien van "Indian Tree" Natural Food Coloring. Helaas shippen ze niet naar NL :(

Dat wordt dus experimenteren met bietensap e.d.....

@Maaike; het boek ga ik bekijekn o bol, thanx!

10

misschien spinaziesappen voor groen? Ik zeg maar iets hoor, geen idee of het lukt haha. Maar als ik spinazie maak komt er wel altijd een beetje vocht vrij die heel erg groen is. Misschien lukt het :D

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

11

Het lijkt me wel een uitdaging iets natuurlijks te vinden dat blauw kleurt :D

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

12

Als ik me goed herinner probeert g11ling ook zoveel mogelijk met natuurlijke grondstoffen te werken.
Maar pin me er niet op vast... :S

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

13

Ik kreeg vanmorgen de nieuwsbrief van de shop en daar stond dit in:

Onze gekleurde marsepein is binnenkort geheel vrij van kleurstoffen die op de Azo kleurstoffen-lijst voorkomen. Wij proberen waar mogelijk zoveel mogelijk gebruik te maken van natuurlijke kleurstoffen

Vind ik wel een super bericht! Jammer dat dit de 1:4 marsepein is, dus ga ik weer twijfelen want natuurlijk gekleurde marspein vind ik toch wel het beste.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

14

De kleuren zullen niet meer zo fel zijn als voorheen heeft Inge mij verteld. En dan ben ik toch benieuwd naar rood (E124 cochenille rood), dit is een AZO kleurstof en de natuurlijke kleurstof is E120 (cochenille extract)gemaakt uit de schildluis. Dit is een veel duurdere kleurstof en het idee is ook niet erg aantrekkelijk. Dit werd vroeger veel toegepast in de roze koeken.

Ik denk dat je marsepein wat minder lang houdbaar is als je het met bv spinazie of kersen gaat kleuren.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

15

Ik ben ook al enige tijd bezig met natuurlijke kleurstoffen. je kan gekookte bieten en spinzie door de sapcentrifuge halen. Het sap dat overblijft is vrij geconcentreerd en kan je goed gebruiken voor roze en groen. Ik bewaar het in kleine porties in de diepvries. Als je hetzelfde met worteltjes doet krijg je sap dat marsepein geel kleurt. Ik vind dat je de worteltjessmaak, in tegenstelling tot de spinazie en bietjes, wel iets proeft. Je zou wat citroensap toe kunnen voegen. Omdat de marsepein wel iets slapper wordt kan je ook wat poedersuiker toevoegen.
Ik vind het een goed idee dat de webshop natuurlijk gekleurde marsepein gaat verkopen. Het is wel zo dat 'natuurlijke kleurstof' nog steeds niet natuurlijke oplosstoffen kan bevatten en dus eigenlijk ook niet helemaal natuurlijk is ook al staat dat wel op het etiket. Alleen kleurstoffen die als voedingsingredient (food stuffs) op het etiket worden vermeld zijn dat over het algemeen wel.

16 Laatst bewerkt door Mamalicious (19-01-2011 21:20)

Ik heb vorig jaar  mijn eerste gedecoreerde taart ooit gemaakt. En dan ook nog zonder kunstmatige kleurstoffen en ook nog eens zelfgemaakte (rol-)marsepein. De taart was ongeveer 80% biologisch en errrrruuugggg lekker!!! Zou graag een foto willen plaatsen maar weet niet hoe dat moet. (iemand? help?!)

In maart is mijn dochter weer jarig en ga ik het weer proberen, dit maal wat groter en moeilijker dan de eerste keer.

17

[img]de link naar de afbeelding[/img]

Je moet eerst de foto ergens op een website zetten, bv Hyves, Mijnalbum etc. Dan ga je naar de afbeeldingsinfo (zo heet dit in Firefox) door op de rechtermuisknop te klikken. De link kopiëren en [img]ervoor zetten en[/img] erachter. Dan zou de foto geplaatst moeten zijn. Suc6!

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

18

OKee 'es ff kijken of het lukt...
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs780.ash1/167064_380865574653_842649653_3575199_1856106_n.jpg

19

Jaa een foto posten lukt! Thanx Suzanne!!

Nog even info over de taart: ik had dus nog nooit een deco taart gemaakt, dus heel spannend zal dit wel niet zijn voor de ervaren kunstenaars hier.

Marsepein heb ik zelf gemaakt (oa met biologische amandelen, even een gedoe maar wow wat lekkerrrr) en gekleurd met cacao. Roze hart is van biologisch cocosbrood (naturlijk bietenrood geloof ik). Binnenkant kan je niet zien, maar was met aardbeien mousse (oa met agar-agar want vegetarier dus geen gelatine gebruikt).

De bloemetjes zijn niet bio, die komen uit een taarten winkel.

Poppetjes zijn uiteraard speelgoed, dat ging me als eerste keer taart bakster iets te ver omdat te doen. Maar wie weet de volgende keer wel.

Mijn dochter die des tijds twee jaar werd vond het geweldig! (en daar doe je het uiteindelijk voor) en last but not least het was gewoon een echte lekkere taart. :D

20

Gelukt! Ziet er leuk uit.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

21

Foto is met mijn telefoon gemaakt dus niet echt een topfoto. (Tegen de tijd dat ik mijn spiegel reflex bij de hand had, was de taart al "aangevallen", lol. Maar het idee is daar...

22

Meen dat ze bij creacake ook een bepaalde kleuren marsepein verkopen zonder allemaal kunstmatige toevoegingen  :think:

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

23

laatst was bij de australische masterchef een manier om kleurstof uit spinazie ofzo te krijgen. heb het niet helemaal gezien dus weer niet hoe moeilijk dit is maar misschien waard om op te zoeken?

Vind de taart erg leuk! En wat knap dat je zoveel natuurlijke/biologische producten erin hebt weten te verwerken  :thumb:

Wat ik me afvraag bij marsepein gekleurd met bietensap of spinaziesap of iets dergelijks, bestaat er dan niet de kans dat dat juist giftig wordt als het niet goed bereid of te lang bewaard wordt? Dat juist sommige E-nummers veiliger zijn omdat ze niet bederven? Ik zou het zelf namelijk niet aandurven om daar zomaar mee te experimenteren. Maar tegelijkertijd zou ik het wel weer een prettiger idee vinden om meer natuurlijke kleurstoffen te kunnen gebruiken  :think:

'I love it when a cake comes together'

25 Laatst bewerkt door Mamalicious (23-02-2011 20:40)

Ik kwam vandaag na wat surfen op het volgende:
Biologische (rol) marsepein van CAKELOVERS naturel of natuurlijk gekleurd. Iemand ervaring hiermee? Wat is de ingredienten lijst?

Zie: taartnouveau.nl/2011/02/nieuw-bij-taart-nouveau-biologische-marsepein-gekleurd-met-natuurlijke-kleurstoffen