1

Onderwerp: Sinaasappelcr

Ha ladies,

De topictitel zegt het al. Een vriendinnetje van mij wil graag een taart voor haar dochter en zat, toen we het erover hadden, te denken aan o.a. sinaasappelcr

2

Re: Sinaasappelcr

Ik weet dat ik in het begin van mijn zwangerschap nogal baalde omdat ik geen spiegeleieren mocht eten (dacht ik.)
Mijn verloskundige zei, toen ik het er over had, dat ik dat gewoon mocht eten. Heb dus meteen de schade ingehaald. Je zou dan dus denken dat die vulling geen probleem zou zijn.
Maargoed,ik was twee jaar geleden zwanger, en de regels rondom wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap veranderen net zo snel als de mode.

3

ik heb van de week lemon curd gemaakt volgens het recept 2 op site en ik heb het gemaakt zoals het daar staat en als je het ei er door heen roert kun je het opwarmen tot kookpunt (dat het gaat borrelen) en  volgens mij is het dan geheel veilig voor zwangeren. het recept is goddelijk!

4

Het gaat bij zwangere inderdaad om RAUWE eiwitteen.. dat is schadelijk voor de baby. Dus geen meringue botercreme, zacht gekookte eitjes etc. maar als je ze verwarmd moet het geen probleem zijn. Wel goed opletten of het er voor de zeker bij zeggen kan ze zelf kiezen wat ze doet.

5

Het rauwe eiwit is niet schadelijk voor de baby, de Salmonellabacterie die er eventueel in zou kunnen zitten is schadelijk!
Als ei boven de 75 graden verhit is dan is de Salmonella onschadelijk! Bij lemoncurd en ook bij meringue botercreme is dit wel het geval.
Wil je helemaal op safe spelen dan kun je gepaseuriseerd ei kopen (waarschijnlijk wel alleen in de groothandel te krijgen in grote hoeveelheden (een liter of zo).

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

Dank jullie voor de reacties!

Toegang tot een groothandel heb ik helaas niet en gepasteuriseerd ei is volgens mij al tijden niet meer in de supermarkt verkrijgbaar. helaas :).

Ik heb in een filmpje op youtube over het maken van meringue bc inderdaad ook gehoord dat het veilig is, omdat de eiwitten zodanig verhit worden dat de suiker smelt, maar herinner me ook een topic daarover waarin werd gezegd dat dat onjuist was, dat je ei nog veel meer moet verhitten dan de temperatuur die je krijgt bij au bain marie verwarmen. Dus was ik wat in verwarring gebracht.

Ik zal het in elk geval meegeven en kijken of ze ook nog andere smaken lekker vindt. De sinaasappelcr

7

sharonvb schreef:

Ik weet dat ik in het begin van mijn zwangerschap nogal baalde omdat ik geen spiegeleieren mocht eten (dacht ik.)
Mijn verloskundige zei, toen ik het er over had, dat ik dat gewoon mocht eten. Heb dus meteen de schade ingehaald. Je zou dan dus denken dat die vulling geen probleem zou zijn.
Maargoed,ik was twee jaar geleden zwanger, en de regels rondom wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap veranderen net zo snel als de mode.

toen ik zwanger was (laatste keer 9 jaar geleden) moest een ei helemaal gaar zijn, dus ook de dooier. Afijn, zoals je al zegt de regels veranderen idd nogaleens breek me wat dat betreft de b*k niet open!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.