1

Onderwerp: Mmf

Ik heb me vandaag aan MMF gewaagd, om een kerstman-cake mee te bekleden, maar ik vrees dat de MMF niet gelukt is (recept zoals hier op de site beschreven).
Hij werd ontzettend plakkerig (okee, dat hoort zo), maar na een aantal keer poedersuiker erbij gedaan te hebben, kwam ik er niet meer door met m'n lepel en was het nog te plakkerig om met de handen te kneden.
Uiteindelijk toch maar op bakpapier gedaan met poedersuiker en toen werd het een bol.

Maar met uitrollen was het erg taai en werd het toch nog plakkerig. Bij meer uitrollen ging het scheuren.

Wat doe ik verkeerd, want het moet toch een makkelijk kneedbare, gladde substantie worden?

2

Re: Mmf

Sorry, heb het zelf nog nooit eerder zelf gemaakt. Iemand anders die een antwoord weet?

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

Tja, ik heb eerder niet gereageerd, omdat mijn advies alleen maar kan zijn: bestel een voorraad fondant bij de webshop! Ik heb ook een keer geprobeerd zelf MMF te maken, ik vond het een drama.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

4

Bestellen is inderdaad het makkelijkst, maar als ik die berichten hier lees en zie bij hoeveel mensen het wel lukt, wil ik dat het bij mij ook lukt ;)

De overgang tussen lepel en kneden is nou eenmaal plakkerig. Gewoon een halve bus poedersuiker en kneden maar.

I'm not bossy, I just have better ideas...

6

de eerste keer was bij mij ook een vreselijke plakzooi.... ik had alles aan mijn handen zitten en overal lag poedersuiker.
de tweede keer ging het al beter ik deed het op deze manier als ik het niet meer met een vork kan mengen kiep ik het overige van de poedersuiker op het aanrecht en schep daar met de vork alle fondant bovenop pak dan met mijn handen vol poedersuiker aan de fondant en begin zachtjes te kneden. dan kneden tot alle poedersuiker erdoor zit, op deze manier komt er haast niets aan je handen.

ik hoop dat je hier iets mee kan. ik kan je wel zeggen hoe vaker je het doet hoe beter het gaat.

als je het nog eens maakt succes dan!!!!!

groetjes.

7

ik had ook plakzooi gisteren, dus ga volgende keer de tip van adelien gebruiken, dat klinkt goed!

taart taart taart!

8

H

9

Ik maak ook altijd mijn MMF zelf en zou het juist Niet in de koelkast bewaren, daar droogt het van uit en is onnodig..

Goed luchtdicht verpakken in huishoudfolie en dan nog een plastic zak erom is voldoende..
Bij het maken goed je handen invetten met crisco en je kan het zo kneden..
Voor gebruik deed ik het altijd even een PAAR seconden in de magnetron, handen weer invetten en doorkneden en je kan het zo uitrollen, wel goed doorkneden!
Niet te lang in de magnetron dan is het weer te zacht! (En Heet!!!!)

10

Ik heb de MMF gemaakt trouwens via de how-to op lilotaart.nl  Super how-to!!! :)

11

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het binnenkort nog eens proberen.
Kan ik de structuur van de MMF (als alles goed gaat en hij lukt) vergelijken met die van marsepein fondant?