1

Onderwerp: is het nog wel mogelijk om hiervoor een taart te maken ? ( allergie)

Ik kreeg vandaag een mailtje van een moeder of ik een taart kon maken voor het dochterje met:

even kopieren uit haar mail:

Heeft u ook mogelijkheden om gebak te maken voor een kindje met een lactose-intollerantie en zonder suiker en/of zoetstoffen (Suiker, bietsuiker (=gewone suiker), rietsuiker, basterdsuiker, kandij, beetwortelsap, fructose*, glucosestroop, zoethoutwortel, ahornsiroop, cichoreistroop. Zoetstoffen zoals: sucrosa, natrena, canderel, sorbitol, maltitol, xylitol, aspartaam, sacharine en alle andere zoetstoffen ). Dextrose en natuurlijke stropen/sappen mag ze wel hebben

Er staat zoveel en ik heb wel eens een taartje gebakken eiwitvrij, maar dat werd eigenlijk ook een zeer compact taartje wel lekker maar meer koek dan cake vond ik.

Iemand nog goede tips toevallig ?

Zie door alle allergieen het taartje niet meer denk ik :D :D

Gr. Martine, Mijn taarten zie je op    klik-hier-maar         of-hier

2

Re: is het nog wel mogelijk om hiervoor een taart te maken ? ( allergie)

Een taart zonder suiker, gaat geloof ik niet. Alleen het beslag dan. Verder zit in marsepijn en fondant volgens mij ook suiker dan wel zoetstoffen. Wat je zou kunnen vragen is of ze slagroom en chocolade mag? Dat smelten en er over heen gieten (vergeten hoe het heet) om zo je taart af te maken.
Maar ik mag ook geen kleurstoffen en zo min mogelijk suikers. (zware vorm van adhd ach ja wat kan je er aan doen, kleurstoffen en suikers word ik onwijs druk van) Maar ook ik maak me kapsel gewoon met suiker omdat dat voorzover ik weet niet anders kan. Als je een andere oplossing voor suiker kan vinden/ verzinnen voor je kapsel ben je al een heel eind denk ik. En als vulling dan een fruitvulling, botercreme als vulling moet wel kunnen geloof ik zo uit me hoofd.
Is erg lastig, geen kleurstoffen en suikers!

Pas op! beginner

3

Zonder die lactose is niet zo'n probleem, zonder suiker gaat ook nog, ik heb heb wel eens een lactose- en suikervrije bruidstaart gemaakt maar ik had dan wel gezoet met fructose en dat mag hier dus niet. Zoeten met honing? Mag dat dan?
Biscuit kun je dan niet maken maar je moet dan op zoek naar een soort cakerecept op basis van olie in plaats van op basis van boter en het mag niet te veel suiker bevatten, en dat vervangen door iets wat ze wel mag... erg makkelijk is het niet.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

4 Laatst bewerkt door MireilleF (18-12-2009 09:06)

Kan je niet telefonisch met haar overleggen? Mensen met (kinderen met) voedsel-intoleraties weten vaak zelf wel alternatieven te bedenken (ze doen tenslotte niet anders) en daar zit misschien iets bij waar jij wat mee kan?
Er zijn websites met vervangende stoffen voor van alles maar daar zullen zij zelf ook wel van weten, dat scheelt jou veel zoekwerk.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

5

Een gedecoreerde taart is niet mogelijk als je een suikerallergie hebt. Slagroomtaart valt ook af ivm de lactose. Er is wel een speciale slagroom zonder lactose bij de natuurwinkel.
Als vervanger voor suiker kan je volgens mij de maismoutstroop of de rijstestroop gebruiken. Maar ik zou het voor de zekerheid even navragen.
Je kan dan dus wel een appeltaart, een cake ofzo maken. Ik zal eens spitten naar mijn recept voor cake zonder melk of suiker. Ik weet niet meer of ik die nog heb, want inmiddels mag mijn kind weer suker. Jippie!!

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Ik kwam laatst deze website tegen en ik denk dat je er wel wat aan hebt. Je kunt ook contact met ze opnemen. Succes!
Groetjes sharony
http://www.rosieandthecupcakefactory.com

7

rijststroop en maismoutstroop zijn natuurlijke stropen. Met dextrose kan je cake bakken, alleen nadeel is dat het half zo zoet is als suiker. je hebt er dan dubbele hoeveelheid voor nodig. (neem vloeibare margarine om je beslag niet te stevig te maken)  Mijn ervaring is dat de cake dan een stuk compacter wordt. Ik heb zelf ook 3 jaar melk en suikervrij voor mijn zoontje gebakken en ik heb nooit iets kunnen maken wat voor iedereen lekker was. Wat ik deed was een gewone taart en voor hem apart een cupcake. Ik heb ook een keer een krokodil gemaakt en het puntje van zijn staart melk en suikervrij. Botercreme van wajang met dextrose gaat goed. evt. beetje aroma erdoor en wat kleurstof.
Nu hij alleen nog melkvrij moet doe ik ook wel een stapeltje maken en dan de onderste taart gewoon en het bovenste kleine taartje melkvrij.
soyatoo slagroom (pakje om zelf stijf te kloppen bij de natuurwinkel) kan je ook zoeten met dextrose. Met vruchtjes uit blik erdoor is dat nog best lekker. Let dan wel op dat je vruchtjes op sap neemt en niet met siroop.
Met diksap zou je ook moeten kunnen bakken, maar daar heb ik geen ervaring mee (mocht ie ook niet)

Ik heb in het verleden ook wel bij rosie gekeken, maar volgens mij kan ze wel melkvrij, maar niet zonder suiker of zoetstof.

Er zijn wel jammen die kunnen, maar die heten dan geen jam, maar fruitbeleg of zo. Even op het etiket lezen, maar dan zit er dus geen suiker in, maar diksap.

If life gives you lemons, make lemoncurd.