1

Onderwerp: Welke materialen mogen volgens jullie niet ontbreken in basispakket?

Ik ben echt een groentje op dit forum. Heb net een cursus bij Planet Cake achter de rug en ben nu langzaam mijn materialen aan het kopen. Het aanbod is vrij groot en er zit in sommige producten aardig wat prijsverschil. Nu weet ik dat duur niet altijd het beste betekend, dus vraag ik het aan jullie experts.

Welke basismaterialen mogen niet ontbreken in mijn keuken? Bijvoorbeeld welke tooltjes of met welk bakblik is bij jullie favoriet. Welke materialen pak je als eerste uit de kast als je gaat beginnen.

Alvast bedankt,
Claudia

PS, ik ga 6 februari freubelen in Breda. Wil dan goed beslagen ten ijs komen :)

2

Re: Welke materialen mogen volgens jullie niet ontbreken in basispakket?

Uiteraard m'n bakpannen van PME, daar bak ik de biscuits in.
Daarnaast m'n bureaumat van de Ikea, daar rol ik alles op uit.
M'n draaiplateau van Ikea, ideaal ding.
Broodmes (bij de Blokker vandaan)
M'n rolstok (Dat is een sanitairbuis van de gamma, een ordinaire witte)
Smoother
Paletmes

Ik vind de tools van FMM, knife/criber, balltool, flute/veintool erg fijn werken.
Verder van PME de Scriber Needle om eventuele pluisjes uit de fondant te halen of leters uit m'n tappits te halen.
Ik gebruik m'n lettertappits best vaak.

Als ik cupcakes maak, heb ik zo'n setje metalen ronde uitstekers, zowel glad als kartel.

Ik heb plungercutters (bloemen, blaadjes en vlinders) daar is een taart al snel leuk mee versierd.

Voor de rest ga ik eens nadenken wat ik nog meer vaak gebruik. Het is al een soort van automatisme wat ik uit de kast pluk als ik ga versieren.
Verder ben ik echt niet hebberig, maar zal ik graag zo'n beetje alles uit de hebshop willen hebben :+ Want het ziet er allemaal zo leuk uit ;)

Zo'n freubelavond/middag is uiteraard ideaal om van alles uit te proberen van anderen. Je kan dan beslissen of je het wilt kopen of niet. Ik denk als je uitlegt dat je beginner bent en nog niet zoveel hebt, de anderen dat best begrijpen en helemaal enthousiast van alles meeslepen.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

3

Hey een plaatsgenootje!
Wat niet mag ontbreken...tsja, dat zal voor iedereen persoonlijk zijn, maar een bakvorm is natuurlijk wel noodzaak (hier wordt het meest de 20 cm ronde gebruikt). Verder een deegroller natuurlijk en een taartzaag vind ik ook erg prettig.
Ik heb een setje tooltjes (setje van 5 in blauw, goedkoopste uit de webshop geloof ik) en een knife/scriber tool. Ook mijn sugargun is inmiddels echt onmisbaar geworden.
Wegwerpspuitzakken gebruik ik ook altijd.
Verder een setje kleurstoffen en cocktailprikkers. Een stuk tafelzeil om op uit te rollen.

Veel plezier!

Wij zijn ook op hyves te vinden! http://marsefijn.hyves.nl/

4

Oh ja tuurlijk! Smoother!

bakken&vullen is voor onderwerpen mbt bakken&vullen. Voor algemene vragen die niet in de andere vraag&antwoord rubrieken passen, horen de vragen in Taartdecoratie algemeen. Daar ga ik je topic naar toe verplaatsen.

Verder ook graag de zoekfunctie gebruiken alvorens een topic te openen. Zoekwoorden in dit geval beginner AND spullen en als rubriek taartdecoratie algemeen selecteren

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Geweldig, binnen 2 uur al zoveel reacties!

Jullie geven precies aan wat ik wilde weten. Zoals Ssaninee aangaf dat het automatisme is geworden wat je uit de kast pakt voordat je gaat beginnen. Dat zijn volgens mij precies de spullen die ik moet gaan aanschaffen. Tja en dat alles er in de webshop er zo leuk uitziet en dat je dat allemaal wel zou willen kopen, dat is nu precies mijn probleem. Ik vind het er ook zo leuk uitzien. Gelukkig heb ik geen hebberig karakter :)

En Debke, je woont ook in Made. Wat leuk. Ben je erg actief met het maken van taarten?

Wat ik al heb aangeschaft: Smoother, sugargun, deegroller, wat vormpjes en thats it. Heb geen idee hoe een sugargun werkt :) Ik ga nog op zoek naar tooltjes, maar daarvan is het aanbod zo groot, kan geen keuze maken. Ook heb ik bakblikken nodig. Ik heb wel een aantal springvormen, maar weet niet of die nu wel het juiste resultaat gaan geven. Kwestie van gewoon proberen. Natuurlijk heb ik tal van messen, prikkers enz... ik kook namelijk graag mijn keuken ligt vol met materiaal dat ik zou kunnen gebruiken.

Ik heb alleen heel weinig machines. Een mixer en een broodmachine en dan houdt het toch echt wel op. Nu zag ik op deze site dat er ook hele mooie keukenmachines zijn voor kloppen en mengen. Worden die door jullie veelvuldig gebruikt of zijn het van die dure dingen die uiteindelijk in de keukenkastjes komen te staan en nooit gebruikt worden?

7

Ik heb een Kennie (Kenwood MX271, een rode Patissier)
Ik heb deze in maart ofzo gekocht en gebruik hem echt altijd.
Hij komt ongeveer 2x per jaar bij de makro in de aanbieding, hij kost dan rond de 100 euro (excl. btw). Beetje jammer, dat hij dus ongeveer vorige week in de aanbieding was :/

8

ssabinee schreef:

Hij komt ongeveer 2x per jaar bij de makro in de aanbieding, hij kost dan rond de 100 euro (excl. btw). Beetje jammer, dat hij dus ongeveer vorige week in de aanbieding was :/

Dat is nu precies de mixer waar ik naar heb gekeken! This toch wat. Had ik hem nu toch maar in het winkelwagentje gezet. Volgende keer beter. Heb jij hem standaard op je werkblad staan of verplaats je hem als je hem niet meer gebruikt. Ik heb gelezen dat hij nogal zwaar is.

Ik heb net je website bezocht. Wat ben jij goed!! Super mooie taarten en ik heb eerlijk gezegd wel zin in de workshop voor Moederdag. Wie weet meldt ik me binnekort aan. Ik heb een hondenschooltje in Gorinchem en kom er 3x per week, dus ik weet Arkel heel goed te vinden. Heb tot 6 jaar geleden in Spijk gewoond.

9

clle23 schreef:
ssabinee schreef:

Dat is nu precies de mixer waar ik naar heb gekeken! This toch wat. Had ik hem nu toch maar in het winkelwagentje gezet. Volgende keer beter. Heb jij hem standaard op je werkblad staan of verplaats je hem als je hem niet meer gebruikt. Ik heb gelezen dat hij nogal zwaar is.

Ik heb net je website bezocht. Wat ben jij goed!! Super mooie taarten en ik heb eerlijk gezegd wel zin in de workshop voor Moederdag. Wie weet meldt ik me binnekort aan. Ik heb een hondenschooltje in Gorinchem en kom er 3x per week, dus ik weet Arkel heel goed te vinden. Heb tot 6 jaar geleden in Spijk gewoond.

Wat grappig dat je "uit de buurt" komt.
Bedankt voor je compliment :+, maar er zijn echt heel veel andere baksters die nog veel beter zijn hoor, maar we zijn in ontwikkeling!

Bij mij staat hij standaard op m'n werkblad, vind ik heel gezellig (en interessant;)) staan.

10

clle23 schreef:

En Debke, je woont ook in Made. Wat leuk. Ben je erg actief met het maken van taarten?

Ja, toch wel ondertussen. Het is een echte verslaving ondertussen. Maar je hebt al hartstikke veel joh! Gewoon beginnen! En als je een keer iets wilt proberen wat je nog niet hebt en ik heb het toevallig wel...geef maar een gil! Ons dorp is niet zo groot dat we ver van elkaar af kunnen wonen tenslotte!

11

Debke schreef:
clle23 schreef:

Ja, toch wel ondertussen. Het is een echte verslaving ondertussen. Maar je hebt al hartstikke veel joh! Gewoon beginnen! En als je een keer iets wilt proberen wat je nog niet hebt en ik heb het toevallig wel...geef maar een gil! Ons dorp is niet zo groot dat we ver van elkaar af kunnen wonen tenslotte!

Wat een vriendelijk aanbod. Mocht jij ooit iets nodig hebben, kun je het ook altijd bij mij komen ophalen als ik straks helemaal voorzien ben van alle gemakken. Om een beeld te geven ik kijk vanuit mijn achtertuin op de voetbalvelden in Made :)

12

Ik woon in wijk met al die bomenstraatnamen.... Is niet heel dichtbij dus, maar in 5 minuten stevig doortrappen is het te doen hoor!
Ik hou het in gedachten en ben heel benieuwd naar jouw creaties!

13

Debke schreef:

Ik woon in wijk met al die bomenstraatnamen.... Is niet heel dichtbij dus, maar in 5 minuten stevig doortrappen is het te doen hoor!
Ik hou het in gedachten en ben heel benieuwd naar jouw creaties!

Hahahahaha, ..... ik ben ook benieuwd naar mijn creaties :)
Vooralsnog is het bij het bekleden van 1 cake gebleven en dat was 5 december. Het versieren van de cake was toch echt wel een probleem. Hahahaha

Ga je 6 februari ook naar de freubelmiddag in Oud Gastel? Wordt op dit forum aangeboden. Kunnen we samen in iedergeval een kop koffie drinken :)

Claudia

14

Waar? Met wie? Vertel! Lijkt me leuk! Is er nog plaats? :D

15

Debke schreef:

Waar? Met wie? Vertel! Lijkt me leuk! Is er nog plaats? :D

Er wordt in Oud Gastel een freubelmiddag georganiseerd in een ruimte die gehuurd moet worden. Er is ruimte voor 18 personen en er hebben zich nu ongeveer 9 mensen aangemeld. De kosten voor de huur wordt door de deelnemers betaald. Op dit moment is dat ongeveer