1

Onderwerp: Marsepein groen uitgeslagen!! snik, snik

Hoe kan dat nu? Vraag ik me af. Ik had zelf van amandelpoeder (tot 2008 houdbaar) en poedersuiker volgens makkelijk recept marsepein gemaakt, zo'n twee weken geleden. Nu kijk ik net naar mijn marsepein (zo'n 600 gram) en er zitten allemaal van die gekke groene lijntjes op! Ik denk nog: ik had er toch geen groen bij gedaan?  :S
Haal ik het uit het plastic folie, ruikt het allemaal erg vreemd. Bedorven dus!! :(
Weg dure, zelfgemaakte marsepein (snik, snik...) Ik snap er helemaal niks van.
Ik zet me net te bedenken dat ik dus ook fijn alle kleurtjes zelfgemaakte marsefond (van dezelfde marsepein) nu ook al fijn kan weggooien :( :( Baal, baal.

Weet iemand hoe het komt, hoe de marsepein is bedorven? Kan het door het warme weer zijn geweest? Ik had het in plastic folie in een plastic bakje gezet in een kamer, die wellicht wel iets te warm is geweest)

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

2

Re: Marsepein groen uitgeslagen!! snik, snik

het kan door verschillende dingen komen
gereedschap niet goed schoon
je handen
overal zitten bacterieen aan
ook al was je het af
in de bakkerij drogen we ook nooit af is niet goed doeken en zo zijn tja toch vies
en het was ook warm
niet zo veel meer maken de volgende keer

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

3

Re: Marsepein groen uitgeslagen!! snik, snik

Heb je er soms al een taartje mee bekleed, en de restjes met wat je overhad bij elkaar gedaan? Want als er vulling, kruimels of botercreme tussen je marsepein is gekomen kan het gaan schimmelen :(

Ik heb nog zelfgemaakte marsepein liggen van een maand of drie oud, en die is nog prima, eergisteren nog gebruikt. Marsepein blijft normaal lang goed, maar het kan wel 'verzepen' (heb ik van Inge, van de webshop). Dan ruikt en smaakt het vreemd. Met kerst kocht ik marsepein met een houdbaarheidsdatum tot kerst volgend jaar, trouwens.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!