1

Onderwerp: Boetseren!! help

Hallo dames,

Ik wil zo langzaam een beetje proberen om te gaan boetseren en wat mij nu opvalt in de boeken die ik heb is dat ze een soort Fondat Glue gebruiken om de lichaasdelen bij elkaar te plakken. Weet iemand hier iets vanaf??? En hoe gaat het dan met marsepein?

2) Als ik bloemen wil gaan doen zaols hier in de Howto's, moet ik tylose door de fondant heen doen of kan het ook zonder? Mag ik tylose ook in marsepein doen?

Hoop dat iemand mij kan helpen.

groetjes,

2

Re: Boetseren!! help

hoihoi!

om dingetjes van fondant of marsepein aan elkaar te lijmen gebruikt ik zelfgemaakte glue van water met tylose/trachantgom, je hebt in de webshop ook kant en klare.

Kleine bloemetjes laat ik drogen in kleine bakjes, ik gebruik daar geen tylose door. bij de grotere bloemen doe ik dat wel een beetje.
tylose kun je ook in marsepein doen, daar wordt het wel ietsje steviger van maar niet zo keihard als met fondant.

succes!

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl

met fondant glue bedoelen ze volgens mij, dat je fondant evt met tylose met wat water in een bakje doet. dit roeren, wordt dan echt een papje.
ik gebruik voor de wat zwaardere dingen een klein dotje royal icing in bijpassende kleur

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

hmm okey, even ook nog een andere vraag dames, ik heb net iets proberen te boetseren met marsepein, maar het scheurt een beetje vind ik, als ik benen probeer om te buigen en het plakt aan mijn handen.

Wat zal ik daarvoor gebruiken.. crisco?? en met fondant?

5

Hallo dames,

Ik weet dat ik van jullie kostbare tijd steel maar heb voor morgen een bestelling... Zoals ik al gezegd heb mijn marsepein scheurt tijdens het buigen. Heeft iemand een idee.

Ik heb tot nu geen boetseer cursus gevolgd. Alles eigen initiatief, vandaar dat het zo stroef gaat..

Is het beter als ik de gumpaste of zoiets koop?

6

Een bestelling als in: je moet iets afleveren met iets geboetseerds erop terwijl je voor het eerst boetseert, of snap ik je nu niet goed?

Gumpaste is niet bedoeld voor boetseren, ik zou gewoon rolfondant gebruiken. PettinIce van Bakels boetseert erg prettig en is prima te lijmen met een beetje edible glue of lijm gemaakt van tylose en een beetje water.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

gumpaste is niet voor boetseren, maar voor dunne fragiele dingen zoals bloemen./tappits, patchworkcutters etc
als marsepein scheurt als je het buigt nadat je het zojuist hebt gekneed, is het denk ik te droog, dus dan crisco erbij of niet goed genoeg doorgekneed, moet een beetje warm aanvoelen.

mocht je bijna gaan bestellen en je wilt bloemen maken die omhoog staan, zou ik zeker wat fondant mee bestellen en tylose voor als je dat nog niet hebt. bij de fondant, geen ballina bestellen, die wordt niet hard, de andere merken wel.

groetjes Tirza     

8 Laatst bewerkt door Umran (11-12-2009 23:46)

Marianne schreef:

Een bestelling als in: je moet iets afleveren met iets geboetseerds erop terwijl je voor het eerst boetseert, of snap ik je nu niet goed?

Gumpaste is niet bedoeld voor boetseren, ik zou gewoon rolfondant gebruiken. PettinIce van Bakels boetseert erg prettig en is prima te lijmen met een beetje edible glue of lijm gemaakt van tylose en een beetje water.

Ik kan niet aan veel workshops deelnemen omdat vele workshops erg ver is voor mij. dus ga ik zelf experimenteren.

Ja een vriendin van mijn wilt dat ik voor haar een kerst thema taart maak... ja nu al want ze gaat het meenemen naar haar ouders.

En ik wou dus zo een simpele sneewman gaan maken... maar tijdens het buigen van de armen ging het mis...

9

tipsytaartje schreef:

gumpaste is niet voor boetseren, maar voor dunne fragiele dingen zoals bloemen./tappits, patchworkcutters etc
als marsepein scheurt als je het buigt nadat je het zojuist hebt gekneed, is het denk ik te droog, dus dan crisco erbij of niet goed genoeg doorgekneed, moet een beetje warm aanvoelen.

mocht je bijna gaan bestellen en je wilt bloemen maken die omhoog staan, zou ik zeker wat fondant mee bestellen en tylose voor als je dat nog niet hebt. bij de fondant, geen ballina bestellen, die wordt niet hard, de andere merken wel.

Hall Tirza,

bedankt voor de fijne uitleg... Ik maak alvast een lijst wat ik allemaal nodig heb om te kopen. Als je een beginner bent en niet de mogelijkheid hebt veel workshops te bezoeken, dan moet je alles een beetje zelf ontdekken.

Maar wat ik nu niet zo goed begrijp is, wanneer gebruikt nu iemand gumpaste en wanneer fondant.. Want je kan toch met beide mooi boetseren heb ik begrepen.

En crisco is niet aan te raden met fondant toch???

10

Euhm... Even lezen:

Marianne schreef:

Gumpaste is niet bedoeld voor boetseren, ik zou gewoon rolfondant gebruiken.

en

tipsytaartje schreef:

Dus deze conclusie van je snap ik niet:

Umran schreef:

wanneer gebruikt nu iemand gumpaste en wanneer fondant.. Want je kan toch met beide mooi boetseren heb ik begrepen.

Dat heb je dus niet goed begrepen, gumpaste is niet voor boetseren. Sugarpaste wel, modelling paste wel, gumpaste niet.

Gewoon rolfondant gebruiken, evt. tylose toevoegen en daarmee boetseren. Met marsepein kan het trouwens ook, goed kneden, dan scheurt het niet.

En crisco is niet aan te raden met fondant toch???

Waarom niet?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11 Laatst bewerkt door Umran (12-12-2009 00:11)

dat zeiden ze op een van de worshops dat ik had bijgewoond... waarom weet ik niet meer.

En ik heb het idee over gumpaste van deze link: http://www.youtube.com/watch?v=ZUisdVgf … re=related

maar misschien bedoelt zij er iets anders mee..

En hier op deze link staat http://www.sugarpaste.com/

Sugar paste, also known as gum paste, is used for making all kinds of fancy decorations, such as long-lasting flowers, ribbons, bows, leaves, and just about anything else you can imagine.  It has a long and interesting history and has been used by confectioners to make edible decorations since the late medieval period.

daarom dat ik bleef haken volgens mij

12

ik heb dit van een website www.baking911.com

Gum paste, also known as sugar paste, pastillage or sometimes called candy clay, is used for making all kinds of fancy decorations, such as long-lasting flowers, ribbons, bows, leaves, and just about anything else you can imagine.  It has a long and interesting history  and has been used by confectioners to make edible decorations  since the late medieval period. Today it is quite popular with cake designers.

het is net als icing. hier zeggen we icing, maar bedoelen over het algemeen Royal icing. In het engels is vrijwel alles wat je op een taart doet icing genaamd, dus buttercreamicing, royal icing, ready to roll icing etc etc etc
hetzelfde geldt weer voor fondant, wij zeggen fondant maar bedoelen rolfondant en in het engels hebben ze het over icing. of RTR icing, staat ook op de emmers van bakels.

dus echt waar, als hier iets tegen je wordt gezegd, kun je beter dit geloven dat de engelse sites, omdat je dat vaak letterlijk vertaald en dan klopt het niet meer

groetjes Tirza     

13

:lol: naja, we hebben gewoon dezelfde tekst op een andere site gevonden!!!

groetjes Tirza     

14

Ja hetzelfde heb ik ook gelezen maar op een andere site en daarom dat het me verwarde... maar nu weet ik het wel... en volg ik jullie raad :) bedankt voor jullie tijd..