1

Onderwerp: eerste taartje bekleed met marsepein

afgelopen vrijdag mijn eerste boltaartje bekleed met marsepein
ging niet helemaal goed, maar ja, moet nog leren
bij het bekleden scheurde de marsepein, maar dat komt denk ik omdat ik niet de goede marsepein had.
ik vraag mij alleen nog af hoe mensen het er zo strak om krijgen...
heb rondom gewerkt, steeds beetje optillen en weer goed leggen, maar bij laatste stuk houdt je dan ineens veel marsepein over en dat kreeg ik niet goed weggewerkt
tips zijn welkom!
(fotows zijn natuurlijk net gemaakt aan de kant waar de marsepein was gescheurd...)
http://lh3.ggpht.com/_0-qIfRARfmk/Sxp6ZWf3GoI/AAAAAAAAA9Q/CWZNmxfI2PU/s912/P1030488.JPG
http://lh5.ggpht.com/_0-qIfRARfmk/Sxp6ZyP_T7I/AAAAAAAAA9Y/Ctgi_uOlmz0/s912/P1030490.JPG
http://lh5.ggpht.com/_0-qIfRARfmk/Sxp6aMkaegI/AAAAAAAAA9c/s6f1ILCTD1A/s512/P1030491.JPG

hij was gevuld met frambozenmousse en bokkepootjesvulling.

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

2

Re: eerste taartje bekleed met marsepein

ziet er al goed uit

kan aleen zeggen heel veel oeffenen daar leer je het meeste van

ik rol eigelijk altijd uit op een tafel zijltje en daarm mee leg ik het dus ook op de taart dan kan de marsepein of fondant niet scheuren met optillen

3

en als hij net zo lekker smaakte dan dat hij eruit zag dan heb je het helemaal super gedaan!

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

4

owh ja, lekker was hij wel ;-)

@lorelientje: ik heb hier een rol dik plastic liggen wat ik heb gebruikt, maar nooit bij nagedacht om de marsepein ook daarmee te draperen over de taart, bedankt voor de tip!

5

@ lorelientje: hoe werkt dat met zo'n zijltje? Uitrollen en boven de taart omdraaien, zodat onder 'boven' wordt? Ik ben nog maar net begonnen dus alle tips en trucs zijn welkom!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

6

Mooi gedaan hoor voor de eerste keer. Toen ik voor het eerst een taart bekleedde met marsepein was het ook een prutswerkje hoor. Had een heleboel scheurtjes en een stuk te kort (was een gewone ronde bakvorm). Toen heb ik dat gewoon wat dichtgeplakt met stukjes marsepein en je zag er bijna niets van. Nu een paar taartjes later gaat het al veel beter! Maar pas op want het werkt verslavend :).

There's no such thing as a bad idea. Only poorly executed awesome ones.
Bekijk mijn taartjes op: http://www.mijnalbum.nl/Album=8ZOYZRJN

7

lekker hoor! tip die ik ook kreeg: maak een foto van je taart zonder omgeving, dus op een laken/pakpier/... ziet er wel gezellig uit de foto's maar je taartje komt minder goed tot zijn recht.

8

ik had hetzelfde hoor, kreeg het ook maar niet goed eromheen.
wat ik bedacht was, je moet een uitlopende bol hebben, dus niet een die recht naar onderen loopt maar schuin af. snap je wat ik bedoel?

9

toch niets mis mee voor de eerste keer? Ik gebruik ook altijd een stuk doorzichtig plastic, gewoon van de Blokker aan de rol. Ik rol het marsepein/fondant er op uit. Meestal meet ik het nog even na want ik heb ook al eens gehad dat ik een stukje te kort kwam, dat is jammer. Je moet wel de doorsnee van de taart nemen en de zijkante niet vergeten erbij op te tellen! Ook de hoogte van de taart opmeten! Kan nog wel een verschillen door de vullingen. Als het marsepein of fondant is uitgerold kun je het zo op de kop met het plastic over je taart leggen. Het blijft nl. plakken. Dan heel voorzichtig het plastic eraf halen en klaar... Om het niet te laten scheuren kneed ik het heel goed door en niet al te dun uitrollen. Ach en oefen baat kunst. Gewoon elke gelegenheid aangrijpen om een taartje te bakken en binnen de kortste keren heb jij ook een superstrakke taart! Suc6!

10 Laatst bewerkt door RedRose18 (08-12-2009 11:34)

ik heb een touwtje gebruikt voor de maat
die over de bol heen gedaan en afgeknipt en die gebruikt bij het uitrollen
had ik volgens mij ook ergens op dit forum gelezen
volgende keer ga ik eens proberen het met plastic en al op de taart te draperen

met kerst kan ik weer... ;)
alleen nog even iemand zover krijgen om mee te gaan naar burgum voor marzepein ;)

11

Ik vind het een erg leuke taart, en de vulling ziet er ook heerlijk uit! Ik heb een roller waar ik het marsepein mee uitrol als ik dan een lap marsepein heb dan steek ik de roller er onder en dan pak ik de hele lap op, met behulp van de roller kan ik het marsepein dan makkelijker over de taart leggen! Gr Patricia

In mij leeft een slank iemand, gelukkig kan ik haar de baas met koekjes cc's en taartjes! Gr Patricia