1 Laatst bewerkt door Vlinder1984 (04-12-2009 17:57)

Onderwerp: Rotte eieren?

Wanneer is een ei rot? Ik wilde net een kapsel bakken en haalde de eieren uit de verpakking, rook al wat vaag. Eentje gebroken en er kwam een half gewoon ei maar ook een groot deel bruine vieze zooi uit, het ei leek half vast te zitten in de schil. Shit...zal wel niet goed zijn, dus alles weg en nieuw ei pakken, twee eieren verder, weer zo'n grap. Helaas, ik neem geen risico maar wilde geen 20, was een volle doos, rotte eieren in de prulllenbak. Dus allemaal gebroken en weggespoeld, maar van de 20 waren er zeker 7 of 8 zo.

Nu mijn vraag, waren de eieren rot, of was er iets anders iemand een idee? Echt heeeel vies. Ik ga wel klagen bij de supermarkt want ze waren niet aan de datum, ik heb ze maandag gekocht :(

Groetjes, Suzanne
"I'm not an addict, maybe that's a lie..."

Re: Rotte eieren?

Hoe rook het? Als de geur echt niet te harden is, dan is het ei rot.

I'm not bossy, I just have better ideas...

3

Wel aardig vies ja....

Groetjes, Suzanne

hoe ik het heb geleerd ;) is dat als je de eieren in een bak met water legt en ze drijven naar boven, zijn ze niet meer goed. eieren die blijven liggen dus wel.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

zou zeker terug gaan, heb even wat voor je opgezocht: Misschien heb je hier wat aan: Hoe weet je of een ei vers is?
Er zijn drie manieren om dit te testen:

Met water (benodigdheden: maatcilinder, 1 liter water, 100 g zout, vers ei, een 3 weken oud ei en een zes weken oud ei). Plaats het ei in 1 liter water waarin 100 g zout is opgelost. Een vers ei zal op de bodem blijven liggen. Bij het 3 weken oude ei zal de meest stompe zijde zal omhoog komen. Dit komt doordat de luchtkamer in het ei groter wordt naarmate het ei ouder wordt. Een ei van 6 weken oud zal gaan drijven.
Met een zaklamp (benodigdheden: zaklamp, rol toiletpapier, plakband, een vers ei, een 3 weken oud ei en een 6 weken oud ei). De versheid van een ei kan worden vastgesteld aan de hand van de inhoud. Plaats de toiletrol op de zaklamp zodanig dat er geen licht lang de zijkanten kan. Doe de zaklamp aan en plaats het ei met de stompe kant tegen de toiletrol. Hoe groter de luchtkamer is, des te ouder het ei. In een bevrucht ei dat 6 dagen ge

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

6

Als een ei rot is, dan weet je het wel hoor!
Die geur vergeet je nooooooit meer.

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

7

ik zou er lekker mee gaan gooien! :D

8

hadden ze een beetje een zwavel lucht?????? dan zijn ze zeker verot..
Waar heb je ze gekocht???  En hoe heb je ze bewaard???  Als je ze buiten de koeling bewaar en et te warm is in de keuken kunnen ze sneller de verkeerde kant op gaan.

9

Buiten de koelkast bewaard, zwavellucht....geen idee ga er niet meer met mijn neus boven hangen. Net biquits gebakken met de nieuwe eieren die manlief braaf voor me heeft meegenomen op de terugweg uit werk :)

Groetjes, Suzanne

10

Het kan ook zijn dat je eieren toch bevrucht waren. Had je scharreleieren?
Heel soms komt het voor. Omdat ze niet warm gehouden worden sterft het ei toch heel snel en dan gaat het ook rotten maar veel eeerder.
Misschien heeft de boer niet goed opgelet.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

11

Oke, dat vreesde ik een beetje, als ik keek naar de inhoud....zeker als er iets van 8 in de doos zaten...foutje. Misschien heeft de supermarkt nog wel meer klachten gehad.

Groetjes, Suzanne

12

Ik leg ze ook in een bak met water, wanneer ik niet zeker weet of ze nog goed zijn. Als ze blijven drijven drijven zijn ze niet goed meer, heb ik altijd gehoord.....

13

Als een ei echt rot is dan komt er een lucht af, dat wil je niet weten!! En dan hoef je echt niet te bedenken of het zwavel is of niet, het is gewoon niet te harden. Wat hier aan de hand is geweest weet ik niet, maar in ieder geval erg vies.
Gewoon rotte eieren komen niet vaak voor trouwens, ik heb het nog maar 1 keer meegemaakt en er gaat hier minstens een doos per week door.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Ik breek mn eieren boven een papschaaltje, is ie goed dan gaat ie de beslagkom in, ook handig om evt schilletjes te onderscheppen. En eerst doe ik ook die drijftest ;)