1

Onderwerp: stuten (vegatarisch)

Weet iemand of chocostick of kitkat dierlijke vetten bevat of glycerine e.d.?

Ik moet voor iemand ene klein stapeltaartje maken, 2 hoog, voor 15 personen en twijfel of ik iets moet gebruiken zoals chocosticks of toch maar gewoon bamboestokjes of rietjes?

Wat denken jullie?

Groetjes Mimi

2

Re: stuten (vegatarisch)

met hele kleine stapels hoef je niks te gebruiken.. ik weet niet precies welke maten jij ga gebruiken maar met 10cm en 17.5cm rondgebruik ik nooit wat.. heb ik ooit hier op gelezen dat et niet nodig is met kleine taartjes.
Maar je kan natuurlijk zoals jij al zei rietjes gebruiken.
en als jij alle ingredienten van een kit-kat intyp op google kan je zien als et dier vrij is ;)

3

Canadesje schreef:

met hele kleine stapels hoef je niks te gebruiken.. ik weet niet precies welke maten jij ga gebruiken maar met 10cm en 17.5cm rondgebruik ik nooit wat.. heb ik ooit hier op gelezen dat et niet nodig is met kleine taartjes.
Maar je kan natuurlijk zoals jij al zei rietjes gebruiken.
en als jij alle ingredienten van een kit-kat intyp op google kan je zien als et dier vrij is ;)

Ik heb de kitkat of chocostiks nog niet in huis, ik dacht ik vraag het jullie en dan weet ik of ik het moet gaan kopen.
De maten die ik gebruik zijn 15 en 20 cm, is het dan wel nodig?

Groetjes Mimi

4

Ja, bij 20 en 15 cm zou ik wel stutten hoor, dat gaat met biscuit anders toch wel uitpuilen. Ik zou eigenlijk het risico niet nemen en rietjes, eetstokjes, maisprikkers of echte dowels gebruiken.

Op de chocosticks van Jamin (= smurfensticks) staat in ieder geval volle melk poeder als bestanddeel; lijken me wel dierlijke vetten in te zitten dan? Of trek ik rare conclusies :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Oh, even gegoogled op Kitkat:
http://www.goedgeweten.be/producten/nestle/kitkat/

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Hmm interessant. Ik ben zelf bijna heel mn leven al vega, maar heb nooit erbij stilgestaan dat weipoeder verkregen wordt uit stremsel. Het stremsel is niet vegetarisch, afkomstig uit de magen van geslachte kalveren. Het lijkt mij niet dat nestl

Als het kon zou ik met mn kennie trouwen..

7

Gwenneke schreef:

dat weipoeder verkregen wordt uit stremsel.

Even een nuance (misschien stelt het je wat gerust). Wei wordt gemaakt van melk. Stermsel is slechts een "hulpmiddel" in het proces. Aan melk wordt stremsel toegevoegd, zodat de melk stremt. Dan blijft er (verse) kaas en wei over.