1

Onderwerp: vraag over fondant en tylose!

Zaterdag ga ik een workshop kado taartjes met de lussenstrik volgen, zondag heb ik een surprise en ik wil het taartje wat ik daarvoor gemaakt heb ook graag met een strik decoreren, nu dacht ik dat ik dit zaterdag avond na mijn cursus nog kon maken (omdat ik dan beter weet hoe ik die strik moet maken) maar vandaag las ik hier dat je de voordat je een strik maakt de fondant met tylose eerst 24 uur moet laten rusten. Nu heb ik dus enkele vragen zodat ik de fondant vast klaar kan maken zodat ik meteen na de workshop thuis mijn tweede strik kan maken ;-)

Weten jullie hoeveel fondant ik nodig heb voor een strik voor taart van 26 cm? en hoe zijn de verhoudingen fondant en tylose?

Ik wil ook graag van die randjes bij de strik moet ik de fondant eerst een beetje hard laten worden of de randjes direct nadat ik het kleipistoolgebruikt heb om de afzonderlijke lipjes van de strik leggen?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Gr Patricia

In mij leeft een slank iemand, gelukkig kan ik haar de baas met koekjes cc's en taartjes! Gr Patricia

2

Re: vraag over fondant en tylose!

toevallig heb ik net voor het eerst zo'n lussenstrik met randje gemaakt!
Je kunt natuurlijk al een homp gewoon wit fondant met tylose mengen; als je het daarna goed in plasticfolie en daarna in een plastic zakje of goed afgesloten bakje bewaard is er niets aan de hand! De repen voor de strik maak je (ik...) met de lineaal van de lettertappits zodat ze allemaal even lang en breed zijn (e halveerte ze dus uit elke reep komen 2 lussen) Nadat je de lussen hebt gevormd moeten ze 2 uur op hun kant drogen voor je (met behulp van je kleipistool) het eerste randje kunt aanbrengen!!! Daarna moeten ze weer 2 uur drogen voor je ze omkeert en het 2de randje aanbrengt...(dat is tenminste de how-to die ik gevolgd heb ;)). Zodra dieook weer  gedroogd zijnkun je de strik in elkaar gaan zetten....uiteindelijk hebje dus best heel wat tijd nodig...al is het nietoverdreven veel werk.....
Succes!! Ang

Voor elke minuut die je boos doorbrengt, verlies je 60 seconden geluk!!
Time will tell it allemaal wel!

dank je voor je duidelijke uitleg Liekie, weet je misschien ook hoeveel fondant ik ongeveer nodig ga hebben voor een de strik voor op een taart van 26 cm
gr.Patricia

In mij leeft een slank iemand, gelukkig kan ik haar de baas met koekjes cc's en taartjes! Gr Patricia

4

Voor een kleine taart (tot 20 cm doorsnede) gebruik je 12 lussen voor de strik: 6 lussen voor de onderste rij, 5 daarboven en 1 in het midden. Wil je een grote strik, gebruik dan 15 lussen en verdeel het met 8 lussen onder, 6 boven en 1 in het midden.

Groetjes Suz@n