1

Onderwerp: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Ben ik al beginneling weer met een vraag :-)
Ik heb me al best goed ''ingelezen'' in het taarten maken, maar

2

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Je gebruikt de botercreme op de taart en daarna de marsepein want dan blijft de marsepein aan je taart plakken... Je kan ipv botercreme ook gezeefde jam nemen. Op mijn cupcakejes gebruik ik ook wel eens (als ik heel weinig zin heb) hazelnootpasta, maar dat zou ik voor een taart niet gebruiken. Wat wel erg lekker is is hazelnootpasta door je botercreme heen te doen yummy :Y

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

3

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

dag ingrid,

zover ik weet smeer je je taart af met botercreme om de marsepein/ fondant op zijn plek te houden, het lijkt mij dat het zonder dan gaat schuiven op je taart, je kan ook met andere producten afsmeren maar over het algemeen wordt er volgens mij altijd de taart met botercreme of want anders afgesmeerd voor je de marsepein of fondant erop doet.

groetjes solainge

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Het insmeren van de taart, of terwijl het maskeren, is niet alleen bedoeld voor het vasthouden van de fondant/marsepein maar ook om de taart af te sluiten en hem zo lekker vers te houden. Tevens zet je er de kruimels mee vast, wat weer erg prettig is wanneer je de taart verder afwerkt met botercreme of icing. En maskeren kan met botercreme of abrikozenjam, of hazelnootpasta maar dit geeft waarschijnlijk af op de fondant.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

5

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

je moet alleen geen botercr

7

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Yep, krijg je van die kleffe gesmolten marsepein/fondant.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Uhhhhm, botercreme extra? Ik heb via taart op maat.nl botercreme gekocht (de mix dus), dat is dan toch gewoon de ''normale'' mag ik hopen?

9

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

ja dat is de normale, botercr

10

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Niet helemaal. Die van de webshop wordt door de

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Waarom sommigen het niet 'durven' (waaronder ik) is dat er toch wat water in de mix gaat. Ik heb

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

12

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Marianne, wat is het recept/ de verhoudingen van de botercreme met alleen boter en poedersuiker? Ik zie bij recepten alleen andere recepten voor de creme staan.
En is ''boter'' dan margarine of halvarine?

13

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Maar ik neem aan dat je ook andere jams kunt gebruiken als alleen abrikozen. Bij voorbeeld als je aardbeienvlaaivulling gebruikt dan aardbeienjam onder de marsepein?

14

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Kan wel, maar dan moet je wel opletten met de kleur van je marsepein of fondant; vooral wit schijnt erg door.....

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

15

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

verhouding die ik gebruik voor "compacte botercreme" is 100 gr roomboter, 100 gr margarine, en 200 gram poedersuiker.
ALs je dat lekkerder vind kun je natuurlijk ook 200 roomboter om 200 poedersuiker gebruiken, en wellicht dat 200 margarine en 200 suiker ook smaakt?

De hoeveelheden kun je uiteraard naar behoeven aanpassen...als je altijd maar ongeveer net zoveel boter als suiker gebruikt,

Erika

16

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Hoi,

Ja kan het ook met jam doen om je marsepein vast te laten plakken, maar ik zelf ben geen jam liefhebber en doe het liever met botercreme

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

17

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Jozien schreef:

Kan wel, maar dan moet je wel opletten met de kleur van je marsepein of fondant; vooral wit schijnt erg door.....

Ok, is dat de gedachte erachter, ik snap hem!

Dank je

18

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

polter88 schreef:

Marianne, wat is het recept/ de verhoudingen van de botercreme met alleen boter en poedersuiker? Ik zie bij recepten alleen andere recepten voor de creme staan.
En is ''boter'' dan margarine of halvarine?

Erika geeft precies het antwoord wat ik ook had willen geven :)

Het lekkerst is lang, h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

19

Re: wel of geen botercreme onder de marsepein?

Ik gebruik bijna altijd de botercreme van de webshop (dus die met water) om te maskeren. Gaat altijd goed. Ik heb zelfs weleens slagroom gebruikt, en dat ging ook goed.
Abrikozenjam gaat ook heel goed, vind ik alleen minder mooi. Maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik meestal te lui ben om de jam eerst helemaal te zeven...

Ik maak de botercreme overigens altijd met roomboter, heerlijk. Margarine en halvarine komen er bij ons niet in! Ik maak altijd een beetje extra omdat ik dan zeker weet dat ik de kom uit kan lepelen... erg he...
Zo vind ik het in ieder geval niet erg dat de meeste taarten die ik maak niet voor mij zijn... als ik de kom mag uitlepelen ben ik al tevreden!

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep