1

Onderwerp: print en gebruik smoother

Ik ga dit weekeind mijn eerste officiele taart maken voor mijn vaders verjaardag. Het wordt een vierkante taart en ik heb bij de webwinkel een smoother besteld om 'm mooi strak te krijgen. Nu was ik eigenlijk van plan om een print in het rolfondant te maken, maar strijk ik die er dan niet helemaal uit als ik er vervolgens met een smoother overheen ga?

2 Laatst bewerkt door Poortje (26-11-2009 10:05)

Re: print en gebruik smoother

Eerst met een smoother eroverheen voordat je de print erin maakt. Dan pas over je taart doen.
bij de how-to's staat filmpje van kwebbel met Impression Mat misschien heb je er wat aan. Succes!!
deze dus:
http://www.youtube.com/watch?v=Z5jekiCt … re=channel

3

Het filmpje had ik inderdaad bekeken, maar eigenlijk stopt het op het moment dat het voor mij interessant wordt.

4

Ja dat probleem ken ik. Ik wil het ook komende week uitproberen, maar ik rol de marsepein nu steeds uit op transparant tafelzeil, til het daarmee op en leg het op de taart. Hoe ga ik dat nu aanpakken met een impressionmat? Dan moet ik het met de hand erop leggen? Beschadig ik de lap dan niet? En hoe krijg ik het strak zonder de print eruit te wrijven?

Je zou toch haast nog taarten aan het maken zijn in je slaap :D

5

Heel zachtjes er even snel met de smoother over heen. En echt alleen als het nodig is.
Ik zelf zorg ervoor dat ik de rand zo snel mogelijk met de hand vastkleef in de botercreme. Dit zodat de print op de rand niet gaat zakken. Snel en netjes werken dus. En niet te veel tijd aan de bovenkant besteden. Het is echt zaak dat je de zijkant zo snel mogelijk doet.
De boven kant zit meestal vanzelf al netjes. En vergeet ook niet dat het marsepein of fondant met de print ook niet helemaal superstrak en vooral niet heel erg glad hoeft. Er zit immers een print in.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

als je het normaal op een tafel zeil uitrolt, kun je toch de lap+zeil op de impressiemat leggen, dan het zeil eraf peuteren en dan nog even rollen voor de print. Dan op de zelfde manier op je taart leggen.
Ik neem aan dat je niet heel hard drukt als je smoothert, dus ik zou die (lichtjes) gewoon gebruiken.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7 Laatst bewerkt door Ottolien (30-11-2009 13:20)

mayo1980 schreef:

maar ik rol de marsepein nu steeds uit op transparant tafelzeil, til het daarmee op en leg het op de taart. Hoe ga ik dat nu aanpakken met een impressionmat?

Je rolt je fondant uit op de mat. Legt de impressiemat erop, drukt die erin (vergeet niet even wat crisco op de bovenkant te smeren) en til dan de impresiemat met het  fondant op. Zo leg je dan het fondant op de taart.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

De marsepein zal ook aan de impressiemat blijven plakken om zo op je taart te leggen?

jawel hoor, moet lukken

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

Oh dat gaan we uitproberen, thanks!! :)

11

Ik spuit m`n impressiemat altijd in met bakspray, gaat helemaal super!.