1

Onderwerp: Madeira cake volgens Debbie Brown

Ik heb sinds kort het boek stripfiguren van Debbie Brown, wil nu graag iets gaan proberen te maken. Maar wie heeft er ervaring met haar recept van de cake of kan ik ook gewoon de mix van de shop gebruiken. Deze is misschien wel erg luchtig en niet stevig genoeg.
Ik hoop dat iemand mij hierover adviezen kan geven. En ik binnenkort een mooie creatie in de show off kan zetten.

2

Re: Madeira cake volgens Debbie Brown

Hallo Corina,

Om van die debbie brown taarten te maken, moet je wel een stevige cake hebben. Ik vind persoonlijk de madeira cake wel erg "vast" en niet zo heel geweldig van smaak, maar de biscuitmix is soms wel te zacht hiervoor. Een tip is om je taart goed in te boteren (met creme dus) en dan op te laten stijven in de koelkast. Dan moet je dus de taart wel steeds in de koelkast bewaren ook. Je kunt ook nog besluiten om een "eigen" recept cake te nemen ipv de madeira. Voor sommige taarten gebruik ik alleen voor de hoge onderdelen cake en voor de andere delen biscuitmix.

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: Madeira cake volgens Debbie Brown

Als je hem 3D in de hoogte wil brengen zou ik zeker gewoon cake gebruiken, ik heb trouwens voor de Thomas de Trein het recept van de bananentaart gebruikt (zie recepten op mijn site), maar gewone cake lijkt me ook prima. De madeiracake weet ik wel van Wendy dat ze het een keertje gebakken heeft en ze vond het helemaal niks ;) :-) Als je gewoon platte taarten in vorm wilt snijden kun je ook gewoon biscuit gebruiken hoor!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Re: Madeira cake volgens Debbie Brown

Dank voor jullie antwoorden. Moet voor zaterdag nog een taartje maken voor een vriendin die zwanger is. Misschien ga ik voor moederdag wel iets proberen ;) te maken.

5

Re: Madeira cake volgens Debbie Brown

Hoi Corina, ik heb ook een keertje de madeira cake gemaakt voor een debbie brown taart en was er ook niet gek van. Ikzelf heb nu de mix in huis voor muffins die je daarvoor eventueel zou kunnen gebruiken maar ik weet niet hoe de combinatie marsepein/muffin samen is.

6

Re: Madeira cake volgens Debbie Brown

Dat weet ik dan ook al weer. Ik moet binnen een paar weken ook een taart uit hetzelfde boek maken en ik was me ook aan het afvragen of ik het recept van de madeira cake zou proberen of mijn traditionele vier-vierden gebak.

Vier-vierden zal het dus worden.

7

Re: Madeira cake volgens Debbie Brown

wat is vier-vierden gebak? Misschien ook een tip voor mij :lol: ;)

8

Re: Madeira cake volgens Debbie Brown

Je gebruikt van alles 1/4 van een kilo.

250 gr. Kristalsuiker
250 gr. bloem (ik gebruik steeds zelfrijzende bloem, heb het nog nooit geprobeerd met gewone. Ik heb het laatst op lage temperatuur beginnen bakken en temperatuur opgetrokken tot 180°C en bleef mooi vlak)
250 gr. boter (die laat ik smelten in een pannetje)
4 eieren (+- 250 gr.)

Je doet je eidooiers bij je suiker en roert tot het glad wordt. Dan je gesmolten boter toevoegen en weer goed roeren. Vervolgens de bloem erdoor zeven en als alles goed glad is, 'hef' je er de opgeklopte eiwitten onder.

Supermakkelijk en heel lekker!

Je kan eventueel een beetje van je suiker vervangen door wat vanille suiker.

9

Re: Madeira cake volgens Debbie Brown

Klinkt goed, misschien kan ik die idd wel proberen. Dank je.