1

Onderwerp: gelatine lost niet op.....wat nu???

Ik ben nu de aardbeienmouse van Koenie aan het maken en dan moet je 3 geweekte blaadjes gelatine door het aardbeienmengsel doen maar het lijkt me dat het de bedoeling is dat die gelatine oplost.
Helaas gebeurd dit niet.....doe ik toch iets fout??

Hoop dat jullie me kunnen helpen!
Groetjes Marit

2

Re: gelatine lost niet op.....wat nu???

is het aardbeienmengsel wel warm???? In koud lost de gelatine namelijk nietop....daar moet het alleen in voorweken v

Voor elke minuut die je boos doorbrengt, verlies je 60 seconden geluk!!
Time will tell it allemaal wel!

3

Heb je het mengsel wel warm gehad, anders lost de gelatine niet op. En goed voorweken in koud water.

4

nou dat dacht ik dus ook al maar er staat juist dat het in de koelkast moet en er staat niet dat je het moet opwarmen.
Ik heb het recept hiernaast vandaan.
Moet ik het nu eerst opwarmen dan?

5

Als de gelatine goed is voorgeweekt, dan is toch je mengsel niet warm genoeg geweest. Je kunt het gewoon opwarmen; de gelatine zal weer smelten; eventueel nog even over een zeef doen. Gaat natuurlijk niet meer als je al met room hebt gemengd...

Succes!

Groet, Chris
Want een taart is nietzomaareentaart.nl

6

Nee ik heb hem nog niet met de room gemengd dus ik kan hem zo opwarmen maar ik kan helemaal niet in het recept vinden dat ik het op moet warmen.
Alleen maar dar ik het moet purerenen dat het dan 15 min in de koelkast moet.

7

Je laat eerst de gelantine weken en dan  de blaadjes uitknijpen en oplossen in een klein beetje vocht wat je verwarmt (niet laten koken)

8

Het staat inderdaad niet in het recept, hier had wel moeten staan dat de puree wordt verwarmd voordat de gelatine wordt toegevoegd. Vandaar dat het daarna ook de koelkast ingaat, zodat het op kamertemperatuur is als het met de slagroom wordt gemengd.

Zoals jojade schrijft had je ook kunnen doen (gelatine in een klein beetje vocht oplossen), dan is het kwartier in de koelkast ook niet nodig.

Nu dus gewoon alles even opwarmen en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Groet, Chris
Want een taart is nietzomaareentaart.nl

9

Ik heb het even opgewarmt en de gelatine is nu inderdaad opgelost!
Staat nu in de koelkast om af te koelen.

Badankt voor jullie snelle reacties!!