1

Onderwerp: Tylose en scheuren

Gisteren begonnen met de voorbereidingen voor mijn grote lussenstrik. Had rond 10 uur mijn tylose door (voorgekleurd en al wat ouder) fondant gekneed. 's Avonds (een uur of half 8) ben ik begonnen met het fondant uitrollen. Dit was echter superhard, kreeg het erg moeilijk doorgekneed en tijdens het uitrollen begon het ook te scheuren. Hoe komt dit nu??

Kreeg mijn fondant ook niet dunner dan 3 mm gerold (door het scheuren), waardoor mijn lussen nu dus (vind ik) te dik zijn. Misschien wordt het eindresultaat wel mooi hoor, maar ik twijfel n u een beetje.

Kan het dat ik teveel tylose gebruikt heb (net geen volle theelepel door 250 gram fondant) of komt het doordat het al wat ouder fondant was (dus niet nieuw uit de verpakking)?
Hoop dat jullie me antwoord kunnen geven!

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

2

Re: Tylose en scheuren

Waarschijnlijk heb je toch te veel tylose gebruikt, je kan er wat fondant zonder tylose of crisco doorheen kneden. Voor een strik heb je weinig tylose nodig, ik zelf doe er bij fondant niet eens tylose door als ik een strik maak.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Wat ik altijd doe is de tylose erdoorheen doen/kneden en dan dunne lap rollen en je lussen maken. Die hard laten worden. Door de tylose worden ze nog harder. Als je het andersom doet, dus eerst de tylose in laten werken dan kan het idd gebeuren dat het keihard wordt. Heb ik ook gehad, vandaar dat ik het nu andersom doe. Maar een tip is om de hardgeworden bal fondant met tylose op te piepen in de magnetron zodat het warm/heet wordt en daardoor weer uitrolbaar. Pas op met kneden want er kunnen dan erg hete stukken inzitten (verbrandingsgevaar) Dan snel bewerken, want zodra het afkoelt is het veel sneller hard.

Tel wat je hebt en NIET wat je mist!
http://www.taartvandaphne.webklik.nl

4

Denk ook inderdaad dat het teveel is gebruikt. Ga het een volgende keer dan ook eens zonder tylose proberen, al staat in de howto van Tartacadabra toch echt dat het er doorheen moet

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014