1

Onderwerp: Marsepein dat smelt

Ik heb afgelopen zaterdag mijn verlovingstaart gemaakt. Zag er op het eerste gezicht mooi uit. Alleen mijn probleem was dan wel dat de marsepein wel erg snel aan het smelten was, terwijl de taart niet eens zo lang in de woonkamer heeft gestaan.

Wie kan mij hierbij helpen.Dit is mij al vaker overkomen dat de marsepein gewoon spontaan aan het smelten was. En dat vind ik dan wel heel erg jammer,omdat het dan niet netjes oogt.

Gr. Yasmina

2

Re: Marsepein dat smelt

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je waarschijnlijk het antwoord op je vragen.

Succes,Monique63

Carpe Diem !

waar heb je mee afgesmeerd? Marsepein zelf smelt namelijk niet doordat het op kamertemperatuur is, want dat is juist de goede temperatuur (15graden ongeveer weliswaar)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ik had mijn taart bekleed met botercreme mix.
Ik had dit op een woensdag bekleed met botercreme en marsepein. Botercreme heb ik laten harden in de vriezer, daarna bekleed met marsepein.
Dit heb ik dan vervolgens ingepakt met platic en weer terug gedaan in de vriezer.
Zaterdagochtend heb ik de vriezer uitgezet, zodat de taart op zijn gemak kon ontdooien.
De taart heb ik in de avond(rond 12) eruit gehaald en in de woonkamer gezet, daar begon de taart weer te smelten.

als ik het goed begrijp, heeft de taart nu ongeveer 12uur gekregen om te ontdooien.
Dat is erg kort, geef het 24uur. Het hoort zo dat er condens ontstaat (zweet) dit hoort van zelf op te drogen.

maar marsepein hoort dus niet echt te smelten. Als dat dus is gebeurt, zou het kunnen dat het door de botercrememix komt. Daar zit water in en daardoor kan het komen. Vaakl gaat dat goed, er smeren veel mensen hier met mix af, maar soms gaat het niets goed.

even voor de visualisatie een plaatje opzoeken van het smeltend marsepein...

*zoekt*

groetjes Tirza     

6

tipsytaartje schreef:

als ik het goed begrijp, heeft de taart nu ongeveer 12uur gekregen om te ontdooien.
Dat is erg kort, geef het 24uur. Het hoort zo dat er condens ontstaat (zweet) dit hoort van zelf op te drogen.

maar marsepein hoort dus niet echt te smelten. Als dat dus is gebeurt, zou het kunnen dat het door de botercrememix komt. Daar zit water in en daardoor kan het komen. Vaakl gaat dat goed, er smeren veel mensen hier met mix af, maar soms gaat het niets goed.

even voor de visualisatie een plaatje opzoeken van het smeltend marsepein...

*zoekt*

Dankje wel voor de tips die jij mij hebt gegeven. Hier heb ik echt veel aan.

Wat is dan beter te gebruiken. Botercreme of botercreme mix?

dit is wel smelten, maar het ziet er ook wel behoorlijk uit als veeeel condens op de taart. Ik weet dat er ergens een beter plaatje is, ik zoek nog even

Linkje naar grote foto:
]http://i43.tinypic.com/s2qlol.jpg

ja gevonden, dit is echt smelten: dat is toch anders, de hele lap glijdt er af en is meer van binnenuit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TI3H6S4.jpg
(bedankt jose voor je experiment, is het toch nog ergens goed voor ;) )

groetjes Tirza     

tsja als je zo min mogelijk kans wil op smelten, kun je beter afsmeren met botercreme 1:1, dus 1 deel boter en 1 deel poedersuiker.
Er van uit gaan dus dat het daardoor komt.

o ja, uitleg over bovenstaande foto...
bovenste foto kwam uit de vriezer, ik weet niet waar het mee is afgesmeerd.
onderste foto is afgesmeerd met een toetje van Mona = te veel vocht dus

groetjes Tirza     

9

Dat is nou ook met mijn taarten gebeurt.Is dan wel heel jammer, want mijn vorige taarten is dat namelijk niet gebeurt.Uitgerekend mijn verlovingstaart.:hihi:

10

ooo balen! naja, wel weer wat van geleerd, zullen we maar denken toch? ;)

groetjes Tirza     

11

tipsytaartje schreef:

tsja als je zo min mogelijk kans wil op smelten, kun je beter afsmeren met botercreme 1:1, dus 1 deel boter en 1 deel poedersuiker.
Er van uit gaan dus dat het daardoor komt.

o ja, uitleg over bovenstaande foto...
bovenste foto kwam uit de vriezer, ik weet niet waar het mee is afgesmeerd.
onderste foto is afgesmeerd met een toetje van Mona = te veel vocht dus

Dan zal ik denk ik dan alleen maar botercreme 1:1 gebruiken.

Heel erg bedankt voor jouw tips. Ik heb er veelvan geleerd.

12

tipsytaartje schreef:

ooo balen! naja, wel weer wat van geleerd, zullen we maar denken toch? ;)

Dat is zeker zo. Dit was gelijk een wijze les voor me geweest. Ook gelijk een waarvan ik geleerd heb.