1

Onderwerp: marsepein bekleden zonder smoother

Hallo,

even een vraag van een nieuwbakken lid, ik heb nog niet alles in huis (wil het een beetje rustig oppakken) en ik wil een bbq taart maken voor mijn vader. Wie heeft er tips hoe ik marsepein (1:3 webshop) toch mooi glad over de taart krijg? Ennnn.... leg je de marspein er dik op en maak je 'm dunner (en de lap dus groter) om alle plooien eruit te krijgen?
gr Inge

Roep niet om taart, de taart roept jou!

2

Re: marsepein bekleden zonder smoother

Je rekt je marsepein wel uit natuurlijk hals je de plooien eruit trekt. Ik heb zelf (nog) geen smoother. Werk met mijn handen. Gaat op zich prima, maar kan me voorstellen dat het met smoother nog netter wordt.

3 Laatst bewerkt door Petra1979 (08-11-2009 15:48)

Re: marsepein bekleden zonder smoother

Hoi Inge,

De marsepein rol je eerst uit tot de juiste dikte/grootte. Hierna gebruik ik m'n smoother om de lap glad te maken, met je hand kan natuurlijk ook. Daarna til je de lap op en leg je hem over de taart. Dit gaat het handigst door de lap vanaf je werkvlak voorzichtig een stukje over je roller te klappen en de lap dan pas op te tillen en over de taart te leggen.

Daarna stukje voor stukje over de taart gladstrijken, vanuit het midden beginnen naar onderen. Als je denkt dat de marsepein gaat plooien, dan til je voorzichtig dat stukje op aan de onderzijde en legt dit opnieuw tegen de taart.

Moet zeggen dat een smoother toch wel erg handig is, want dan kun je na het bekleden de taart nasmootheren en krijg je hem extra strak.

Ik vind het bekleden het meest lastige van de taart, altijd bang dat het gaat plooien. Ook zijn m'n nagels niet heel kort en komen er wel eens krasjes in. Heel voorzichtig zijn dus en veel geduld hebben. Beter een kwartiertje langer gladstrijken dan vluchtig met bobbels en vouwen...

Hoera! Het is vandaag!