1

Onderwerp: op welke graden bakken en hoelang.

Met de zoekfunctie werd ik niks wijzer, vandaar mijn vraag.

Zojuist mijn eerste taart gebakken met mix. Taart van 24x24.
Heb de eerste 8 min op 140
                     15 min op 160
                     10 min op 180, een keer met sateprikker geprikt, maar was nog niet gaar. Wel vond ik de bovenkant eingenlijk al net te donker. (hij is nog mooi van kleur maar hoefde niet nog bruiner) Dus onder alu folie nog 5 min, nog niet gaar, weer 5 min. En toen kon hij er uit.
Mijn conclusie, volgende keer langer op lager temp. Maar nou lees ik wel is dat er een aantal baksters zijn die de hele baktijd op een lage tempratuur bakken. Dus niet ophogen.
Kun je dat voor alle maten vormen doen en hoelang moet dat dan gebakken worden? En wat zijn de voor/nadelen van wel/niet ophogen van de temp.
Lijkt me wel makkelijk als je niet om de tien min naar de oven moet. Helemaal als zoals me net gebeurden hij kwa kleur al goed was.

Ben heel benieuwd hoe jullie dat doen en waarom.
Ook zou het makkelijk zijn dan de maten met de desbetreffende tijd en tempratuur te melden.

Heel hartelijk dank, en groetjes Jesni.

2

Re: op welke graden bakken en hoelang.

Ik verwarm nooit voor en hoog ook niet op. Vind dat veel te lastig om elke 10 min. naar de oven te moeten hollen. Gewoon koud in de hete lucht oven en dan op 160 gr. Je moet dan alleen wel iets langer bakken dan met voorverwarmen. Voor 24 cm zou ik toch zeker 35 min. bakken en dan nog even prikken. De uiteindelijke tijd verschilt wel vaak per oven, omdat ook de temperatuur soms verschilt. Het is een kwestie van uitproberen. Je zou evt. nog een oventhermometer kunnen kopen.
De blandabol van 20 cm en taart van 25x40 doe ik bv. 45 min.  20 cm 30 min.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

3 Laatst bewerkt door MamavanYouri (09-12-2009 13:54)

Re: op welke graden bakken en hoelang.

Weet iemand hoe lang ik ongeveer een rond biscuit van 15 cm zou moeten bakken?