1 Laatst bewerkt door Adrienne (24-10-2009 20:32)

Onderwerp: Vraag aan marsepein gebruikers (uitpuilende marsepein :( )

Ik ben gewend om met fondant of marsefond te werken, maar ben de laatste tijd ook wel met marsepein alleen aan het bekleden. Nu had ik laatst een heel strak taartje waar ik superblij mee was, maar na een paar uur kwam er een enorme bobbel aan de zijkant eruit puilen :(
Even ter vergelijking:
Voor:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WA7WGFAV.jpg

En 's avonds bij het eten :( :( :(
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FIQPIGA8.jpg

Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en vooral; hoe is het te voorkomen? Ik had het laatst namelijk ook al met mijn Forever friends taartje, in iets mindere mate, maar toch...

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

2

Re: Vraag aan marsepein gebruikers (uitpuilende marsepein :( )

Dat kan toch haast niet aan de marsepein liggen??

Waarmee was hij gevuld?

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

ZO!!!! nou ik gebruik vrijwel altijd marsepein, maar dat heb ik echt nog nooit gehad!!!
ziet eruit alsof de vulling aan 1 kant eruit wil, want ik zie ook een deuk.

ik zou echt niet weten waar dat aan ligt.... :S

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Nee, het was geen vulling, het was echt een luchtbel. Hij was gewoon gevuld met botercreme en vlaaivulling, dat gebruik ik heel vaak. De marsepein was de 1:4 van Funcakes...

Zou het met de temperatuur te maken kunnen hebben? Hij had in de koelkast gestaan, kan die te koud geweest zijn? Maar ook dat, moet ik zeggen, doe ik altijd...

Groetjes, Adrienne

5

Pff joh, ik heb geen idee. Ik gebruik vaak marsepein en heb dit ook nog nooit gehad. En ze staan bij mij ook altijd in de koeling.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

hier ook altijd in de koeling. Heb een tijd 1:4 gebruikt, gebruik nu 1:3, maar heb het echt nog nooit gehad...

vraag me af waar die lucht dan vandaan komt... raar zeg

groetjes Tirza     

De luchtbel is denk opgesloten na het vullen van het kapsel maar ik vind hem wel een beetje groot. Meestal heb je luchtbellen als je de marsepein er niet goed opdoet je kan dan een gaatje prikken en de luchtbel weg wrijven.
Wat ook nog een mogelijkheid is dat de marsepein losgelaten heeft van de creme en daardoor iets uitgerekt is. (komt m.i. door condens op de creme voor het bekleden)

1:4 is geen marsepein maar een suikerdeeg met een beetje amandelen.

Als je zondigt zondig dan lekker

8

Dit heb ik echt nooit eerder gezien :nooo Zou het de warmte kunnen zijn? (ja ik gooi je even voor de voeten dat het bij jullie natuurlijk weer een stuk warmer is dan hier :+)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

lang delftje schreef:

ja, toch he. bart zei ook al dat dat geen marsepein genoemd mocht worden

groetjes Tirza     

10 Laatst bewerkt door Tom Poes (24-10-2009 21:26)

Gasvormende vulling :S, ieieieieieks dat klinkt vies :S?
Maar het is het enige wat ik kan bedenken, je hebt het ook wel eens met een heel oud pak sap of zo dat het is gaan gisten....
Maar ja, met een verse vulling in de koelkast zou dat toch echt niet moeten gebeuren...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

11 Laatst bewerkt door Adrienne (25-10-2009 11:29)

lang delftje schreef:

Wat ook nog een mogelijkheid is dat de marsepein losgelaten heeft van de creme en daardoor iets uitgerekt is. (komt m.i. door condens op de creme voor het bekleden)

Dit vind ik eigenlijk het meest aannemelijke... Misschien dat de creme nog iets te koud was, en de bekleding daardoor niet goed aansloot. En daarna misschien door de hitte dat de bel is gaan groeien?? :S

lang delftje schreef:

Dit had ik inmiddels wel opgepikt, maar "taartje bekleed met suikerdeeg-met-een-beetje-amandelen" klinkt wat ongelukkig :+

Tom Poes schreef:

Gasvormende vulling :S, ieieieieieks dat klinkt vies :S?

Dit klinkt inderdaad heel smerig!! :lol: En dan was ie denk ik ook niet met zoveel smaak opgegeten :+

Bedankt allemaal voor het meedenken; ik hou voorlopig de marsepein maar voor m'n weggeef-taartjes, tot ik het mysterie met zekerheid heb opgelost :D

Groetjes, Adrienne

12

tipsytaartje schreef:
lang delftje schreef:

ja, toch he. bart zei ook al dat dat geen marsepein genoemd mocht worden

Nu moet ik even ingrijpen....

Even de percentages amandel doorgeven: de zeelandia 1:3 is 25% amandelen en 75% suiker. Ga maar na: 1:1 is 50 om 50%, 1:2 is dus 33 om 66%. De 1 op 4 die wij 1 op 4 zijn gaan noemen om het verschil aan te tonen tussen de marsepeinen, bevat 22% amandelen, dus dat scheelt maar liefst 3 hele procenten, een te verwaarlozen verschil in mijn ogen. Daarnaast heet de marsepein van Zeelandia 1:3 Lubecker marsepein. Dit is een duitse benaming, hierdoor mogen ze ook alle olie die van de amandelen afkomt meetellen in het percentage. Mocht je beide marsepeinen in huis hebben, proef ze dan eens blind en vertel dan in welke je meer amandel smaak proeft. Soms is het de naam waar je je op blind staart....

Dus niet meer zeggen dat het verschil enorm is, want nu weet je dat het percentage echt vrijwel geen verschil meer geeft. En Bart, die werkt met 1:2, die vindt 1:3 ook al geen marsepein meer :)

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

13

Adrienne, dat heb ik nu ook al gehad!!
Ik dacht dat het door de botercr

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!