1

Onderwerp: luchtbellen onder fondant of marsepein

Hoe voorkom je dat er luchtbellen onder je marsepein/fondant komen als je dat op de taart gaat leggen. Ik heb wel een smoother maar ook dan blijf ik er last van houden dat er luchtbellen te zien zijn op mijn taart.

2

Re: luchtbellen onder fondant of marsepein

Hallo Thea

Waarschijnlijk moet je de zijkanten iets meer optillen bij het gladstrijken van je marsepein/fondant.  Soms komt het ook door het niet genoeg kneden van je marsepein/fondant. Een andere mogelijkheid is dat je te snel al de zijkanten glad strijkt terwijl bovenop nog niet helemaal glad is. De luchtbel kan dan boven op zitten of "glijdt" naar de zijkant.


Een tip om het weg te werken. Prik  met een dunne schone naald in de luchtbel en ga er dan weer met je smoother overheen! 
De tip werkt goed! ;)


groetjes Francisca

3

Re: luchtbellen onder fondant of marsepein

Dankjewel voor je reaktie. Die tip over die naald ga ik ook zeker gebruiken.

4

Re: luchtbellen onder fondant of marsepein

Ja, ik heb ook ALTIJD last van luchtbellen :s Doe dus ook iets niet goed... Ik leg van te voren altijd al een speld klaar om ze in te prikken en dan strijk je ze zo glad :)

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

5

Re: luchtbellen onder fondant of marsepein

je kan ook je icing/marsepein op een pvc pijpje rollen en dan iets af laten zakken (zodat je genoeg hebt voor de zijkant)en dan voor zichtig de pijp op de taart laten rusten en dan rustig afrollen
zo krijg je geen lucht er onder
en dat voor zichtig de zijkant naar benden strijken

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

6

Re: luchtbellen onder fondant of marsepein

Ik had nooit last van luchtbellen tot ik bij een van de laatste taarten de nieuwe fondant ging gebruiken (gebruik meestal marsepein)....
Ik kreeg al luchtbellen tijdens het riollen..dus IN de fondant.
Weer opnieuwe gekneed en gerold en WEER 1 of twee luchtbellen...zo raar...

UIteindelijk heb ik de fondant toen toch maar over de taart gelegd en flink aan het smootheren gegaan. Wat dus niet hielp...maar de speld die ik er daarna in stak deed de truuk !! ;)