1

Onderwerp: vraagje fondant/icing

hallo

ik ben net begonnen met taarten maken heb er al een aantal gemaakt.
ik gebruik nu botercreme om af te smeren en fondant als onderlaag en om te decoreren!
marsepein lust ik niet vandaar..

maar nu vraag ik me een paar dingen af...

wat is icing precies?
en waar word het voor gebruikt?

en ik zie hier vaak mensen decoreren met een spuitzak...maar wat spuiten ze er dan op? want mijn fondant is daar te hard voor en krijg ik er dus ook niet doorheen!

alvast bedankt

2

Re: vraagje fondant/icing

Icing is een vorm van eiwitten en suiker. Je kunt het kant en klaar kopen of zelf maken met royal icing. Je kunt het kleuren en vervolgens spuiten met een spuitzak. Van slingers tot bloemen en bedenk het verder maar. Je zou kunnen overwegen een keer een cursus te volgen. Leer je veel van.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

3

bedankt maar wat is dan het verschil met fondant? ik heb voor mijn eerste taart hier in de buurt bij bakkertje thuis "fondant"gekocht ze noemde het daar icing maar ik vond het eruit zien als fondant en het was dan ook echt kneedbaar en voelde het zelfde als de fondant die ik nu heb...(van de webshop) het was ook op basis van suiker en eiwit gemaakt! maar ik kreeg het niet door me spuitzak? wat heb ik dan gehad toen?

4

Hier op het forum wordt rolfondant, fondant genoemd. En dat is inderdaad verwarrend, want fondant is inderdaad dik vloeibaar.

In andere landen wordt alles wat je op een taart doet, of het nou kneedbaar, smeerbaar of schenkbaar is, icing genoemd.

Fondant spuiten kan sowieso nooit.
De icing die je in de webshop koopt, is royal icing.

Verder maken we het hier helemaal niet ingewikkeld hoor :+

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

oke dus ik gebruik rol fondant
en icing is een spuitbare versie zeg maar... bedankt voor de uitleg!!

6

Hallo

Nu ik had ook rol icing gekocht kant en klaar in rode, en ik heb die dus ook helemaal uitgerold voor over mijn taart te bekleden, maar dit is me dus toch  niet echt gelukt hij breekte volledig en ik kon dus het grote stuk niet in een keer over de taart krijgen, in vervolg neem ook ik wel weer gewoon rol fondant vind ik toch stukken beter. Ik weet niet of je er wat van kan gebruiken.

debbie