1

Onderwerp: help! Eerste opdracht mislukt volledig!

Hallo allemaal,

Heb ik mijn eerste opdracht, gaat alles fout! Ik heb gistermorgen een kapsel gebakken, in de vriezer gedaan, vanmorgen eruit gehaald, maar hij is nog heel erg kruimelig, hij valt helemaal uit elkaar!  Toch heb ik zo goed en kwaad als het ging hem doorgesneden, maar ook de zijkanten, alles valt uit elkaar! Heb ik hem gevuld en aardig bij elkaar weten te brengen, maar nu ik het ga afsmeren trek ik hele plukken kapsel mee! En de boter is echt al erg dun, expres, omdat ik dit al vermoedde dat dit ging gebeuren!
Ik heb er nu maar een nieuw kapsel in gedaan, in de oven, maar wat kan ik er nog meer aan doen als deze ook niet goed is? Ik snap het niet, heb het nooit gehad!

En het moet een hele saaie taart worden, mag alleen bruin en wit en dat bruin moet ook nog met cacao gekleurd worden want er zitten mensen met een kleurstofallergie. Maar het zijn allemaal bejaarde mensen, echt noooooooooooit van gehoord dat die dat ook hebben! Maar oke, dan doe ik dat.
Maar goed, ik heb er al bijna een heel pak cacao in gestopt in mijn fondant en ik krijg nog steeds niet de mooie diepbruine kleur die ik met de zoekfunctie vond!
Komt dat omdat ik het met fondant doe en niet met marsepein? En kan ik er stiekum toch wat bruine kleurstof bij doen of zouden jullie het gewoon lichtbruin laten?
Ik geloof niet dat ik geschikt ben voor opdrachten!:nooo!

Alvast bedankt voor de hulp!

Carola

2

Re: help! Eerste opdracht mislukt volledig!

ik zou er echt geen kleurstof door doen! Heb je choco-fondant? Dat is echt diepbruin en is een goede basis voor kleuren in bruintinten. Met cacao kleuren wordt nooit echt diepbruin.
Je nieuwe kapsel misschien iets korter in de oven, het klinkt alsof je eerdere kapsel te droog is geworden. Verhullen doe ik juist met een dikkere bc, en dan in de koelkast, vervolgens met een warm mes gladmaken en dan een dunnere bc eroverheen, weer in koelkast en dan weer een warm mes erlangs.
Doe je fondant ook iets dikker en goed smootheren

Suc6

lekker duurt het langst!

3

Meyke, bedankt voor je reactie! Nee, heb ook geen choco fondant, alleen een doosje met 12 kleurstoffen :D  Nou ja, dan maar lichtbruin, helaas.
Hopelijk is mijn volgende kapsel dan beter, niet te droog, het zou op zich kunnen want toen hij gaar was heb ik hem in de oven af laten koelen, zou dat het kunnen zijn???
Dat van die dikke botercreme dacht ik ook, maar dan nog ging het niet! Later dacht ik; als dit kapsel beter word dan kan ik ze mischien samen delen, de slechte stukken eraf van de oude en nieuwe, stevige delen van de nieuwe erop, de zijkant is ook niet zo erg, maar bovenop trek ik hele plukken mee.
Kan nu alleen maar afwachten op dit kapsel, ik hoop dat die beter word!

Carola

4

waarom heb je hem voor 1 dag in de vriezer gedaan vroeg ik me af, als ik een kapsel nodig heb bak ik hem meestal de dag vantevoren ( als ik hem smorgens nodig heb bak ik hem de avond ervoor) dan is ie super lekker en hoeft niet ingevroren te worden hoor, gewoon ff luchtdicht verpakken.
heel veel succes ermee in ieder geval, hopelijk lukt dit kapsel wel!

Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt, maar je bent ongelukkig door de manier hoe je ermee omgaat.

5

Hallo,

Ik heb hem in de vriezer gedaan omdat hij dan lekkerder zou zijn toch???
Dit kapsel was een stuk beter! Ook erg hoog, nooit gelukt! ( O-) ) Hij staat nu afgesmeerd in de koelkast, ik hoop dat het nog wat word, maar het ziet er beter uit als vanmorgen, bedankt voor jullie reacties!

Carola

6

Mocht het niet lukken met de bruine kleur.....ik heb nog chocoladefondant hier staan!!
Het kapsel kun je het beste na het bakken uit de oven halen,anders blijft hij doorbakken met die temperatuur.
En gewoon in een plastic zak doen wanneer het goed afgekoeld is dan dan de volgende dag gaan bewerken.
En NOOIT de moed opgeven!!................ook al gaat het deze keer niet goed de volgende keer er gewoon weer met 100% tegenaan.

www.bakedbytam.tk
En voor meer taartje kun je en kijkje nemen op mijn Facebook!!!

7

Hallo allemaal,

Ondanks mijn dramatische begin staat mijn taart nu in de parade! Vind hem stiekum ook nog best aardig, ook al is hij erg simpel!
Mamav2Boys, bedankt voor je aanbod! Hij is nu dus niet zo bruin als ik gehoopt had maar het is toch wel aardig.  Ik heb ook inderdaad nu de taart gelijk uit de oven gehaald en nu was hij prima, kon het goed snijden ook al had hij niet in de vriezer gestaan.

Carola

Als je kapsel bakt en hij is gaar moet je het kapsel direct uit  het bakblik halen en op een rooster of fjnmazig gaas aflaten koelen.
Als het afkoelen lang duurt wordt het kapsel droger b.v. in het bakblik.
Het invriezen van kapsel heeft de volgende voordelen;de smaak wordt beter en hij kruimelt veel minder met doorsnijden en als hij nog een klein beetje bevroren is kan je er veel dunnere lagen van snijden.

Als je zondigt zondig dan lekker