1

Onderwerp: tip voor een oven?

Ik ga binnenkort een nieuwe oven kopen, want mijn combimagnetron is te klein.
Heeft er iemand een tip welke oven extra geschikt is voor het bakken van cakes, taarten en muffins, het liefst wil ik er een paar tegelijk kunnen bakken.
Alvast bedankt voor je reaktie.

2

Re: tip voor een oven?

dan moet je volgens mij een GROTE oven hebben. Ik zou gewoon voor'n kwaliteitsmerk gaan.

3

Re: tip voor een oven?

Hai Neeltje,

Weet je ook welke stand het beste gaat? hetelucht , elektrisch of gasoven?
Of gaan ze uit dat de meeste op onder en bovenwarmte bakken?
Groetjes

4

Re: tip voor een oven?

'n gasoven is voor zover ik weet alleen warmte van onder, tenminste zo was mijn gasoven en deze verwarmt minder constant. Ik heb nu 'n heteluchtoven en daar ben ik heel tevreden over. Electrische oven heb ik geen ervaring mee.

Voor zover ik het principe heteluchtoven heb begrepen wordt daar de warmte het beste verspreid. Er staat ook dat je eigenlijk niet hoeft voor te verwarmen, maar dat doe ik dus wel. Ik maak m'n taarten gewoon met recept uit kookboek en ze lukken zo goed als altijd. Ik heb 'n Candy, dus niet zo'n dure, maar ben er zeer tevreden over.

5

Re: tip voor een oven?

dankjewel Neeltje voor je reaktie,
groetjes van Gien

6

Re: tip voor een oven?

Heb zelf een elektrische oven, tja werkt ook prima hoor, maar een heteluchtoven lijkt me ook super (geen ervaring) maar aan de werking...

7

Re: tip voor een oven?

Ik heb ook een elektrische oven en ben daar heel erg blij mee. Het is een "normaal" formaat (en dat is volgens mij 90 cm. breed) en daar passen op het rooster 2 grote of 3 kleinere bakvormen tegelijk in.

Ik heb voorheen ook wel eens een hetelucht oven gehad en daar was ik ook tevreden over en heb ook een gas oven gehad. Die laatste vond ik helemaal niks en wel precies om de reden die Neeltje ook al beschrijft: alleen warmte van onderen.

Maar eh, die combi magnetron niet wegdoen toch? Kun je nog meer taarten tegelijkertijd bakken :lol: :lol:

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

8

Re: tip voor een oven?

Ik heb een electrische oven die ook een heteluchtfunctie heeft, maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Ik bak gewoon met boven- en onderwarmte en dat bevalt

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Re: tip voor een oven?

Ik heb een combi magnetron van Sharp.
Zit dus ook een heteluchtoven in, die gebruik ik altijd.
Kunnen twee taarten tegelijk in, een onder en een boven op het rooster.
Helaas is mijn magnetron functie overleden, hij is dus 15 jaar oud,
maar hij bakt nog zo lekker. :S :D

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

10

Re: tip voor een oven?

Nog een andere vraag: zetten jullie de taart met heteluchtstand in het midden, of onder.
En met boven en onderwarmte?
Wat is eigenlijk de beste plaats voor het rooster met taart erop?

11

Re: tip voor een oven?

De beste plaats is op het rooster iets onder het midden :)

Als je de heteluchtstand gebruikt maakt het niet zo heel veel uit waar je taart staat, door de ventilator wordt de warmte gelijkmatig door de oven verspreid. Ik gebruik zelf overigens vaak de 'gewone' stand voor gebak omdat dan de baktijd en temperatuur beter klopt met recepten (op de heteluchtstand moet je vaak een lagere temperatuur of een kortere oventijd instellen dan in recepten staat aangegeven. Hoeveel is een kwestie van uitproberen...).

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!