1 Laatst bewerkt door Freya (11-10-2009 14:03)

Onderwerp: Ongelijke taartlagen na het doorsnijden, hellup:)

Hoi dames,

Ik heb al een paar keer gezocht naar een draadje ( :D )over dit probleem, maar niks gevonden. Hieronder zag ik wel een topic over de taartzaag/-draadje, maar daar komt mijn euvel niet aan de orde.

Dus stel ik mijn vraag even in een nieuw bericht. Hopelijk weten jullie raad.
De ene keer heb ik het erger dan de andere, maar het is er altijd wel een beetje: wanneer ik mijn taart in lagen heb gezaagd (ik heb dus de taart'zaag' hier uit de webshop met een draadje, dus geen kartels), dan wijken de lagen terug of juist naar binnen.
Zojuist had ik het weer: de bovenkant van de onderlaag liep wijder uit naar boven en de onderkant van de 2e laag (dus de laag die erboven op komt) week juist naar binnen toe. Wanneer ik ze dan na het vullen op elkaar stapel, heb ik dus allemaal randen lopen, doordat de taartlagen niet netjes op elkaar aansluiten. Sowieso spuit ik altijd wel een dijkje van botercreme 1:1 en smeer ik daarmee af, maar om die ongelijke taartranden recht te krijgen moet ik er wel een heel dikke laag botercreme opsmeren. En dat vind ik zo zonde.

Ik liet het net even aan mijn man zie en die zei: "ja logisch, met zo'n draadje duw je het biscuit tijdens het snijden toch wat wel in elkaar op het snijvlak". Hij lijkt een punt te hebben. Ik maak aan het begin altijd wel een sneetje met een kartelmes en beweeg de taartdraad zo rustig mogelijk door het kapsel heen, maar toch houd ik dit.

Hoe doen jullie dat? Ik zit me af te vragen of ik niet beter die cake leveler kan kopen, omdat daar een echte zaag in zit. Maar als ik zo lees hier op het forum, gebruikt een groot deel van jullie toch het gewone taartzaagje en zou het snijden daarmee toch ook netjes moeten kunnen.

Iemand enig idee wat ik verkeerd zou kunnen doen?

2

Re: Ongelijke taartlagen na het doorsnijden, hellup:)

Ik gebruik ook altijd de gewone taart zaag uit de shop.
Heel langzaam ZAGEN dat gaat altijd goed. Zorgen ervoor dat de pootjes de tafel blijven raken. Vooral niet trekken!! De zaag het werk laten doen.

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

3

Ik snijd altijd over de hele breedte van de taart in met een scherp mesje, daarna pas met de taartzaag. En inderdaad: rustig zagen!

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

4 Laatst bewerkt door Tom Poes (11-10-2009 15:04)

Idd eerst even een beginnetje maken als 'ie niet wil...
Als je je biscuit trouwens eerst licht invriest dan heb je hier ook geen last van!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5 Laatst bewerkt door Freya (11-10-2009 15:09)

Ok, het moet dus toch gewoon kunnen met een gewoon taartzaagje. Kan proberen de volgende keer nog voorzichtiger te zagen, misschien doe ik het toch nog wel te snel dan. Pootjes op tafel houd ik inderdaad altijd in de gaten.

Biscuit invriezen is inderdaad ook nog wel een aardige tip, zou ik niet aan hebben gedacht. Ik wilde alleen deze taart na vullen + bekleden sowieso al invriezen (hij is over 2 weken), dan zou het kapsel dus 2x ingevroren worden. Zal eens even zoeken of dat kan dan.
Of bedoel je dat je hem echt maar heel kort invriest, alleen voor het snijden?

Bedankt tot zover! :)

6

Inderdaad, al is het maar een half uurtje invriezen, dat helpt al. Daarna natuurlijk ook even tijd gunnen om weer wat te ontdooien.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

7

als ik een taart doorsnijd, dan maak ik altijd een heel klein 3 hoekje, dus als ik die lagen uit elkaar haal, weet ik precies hoe ze zaten, zodat de taart alsnog even hoog komt uiteindelijk, maar daar moet je dan ook wel weer op letten met vullen..

maar denk dat de tips van hierboven meer aan de orde zijn, maar dit werkt voor mij altijd wel aardig, omdat ik anders een zeer scheve taart krijg!

8

Ikzelf heb een groot lang broodmes met kartelrand; daar snij ik alles moeiteloos en perfect in

9

Haha, aan mijn broodmes begon ik na vanmiddag ook weer te denken ja. Maar bedenk dan ook weer dat die taartzaag zo makkelijk is om de lagen gelijk te houden (met broodmes ga ik toch gauw scheef).

Anyway, met wat extra zorgvuldig afsmeerwerk is de taart toch eigenlijk best mooi strak geworden. Ben in elk geval tevreden over het resultaat. Zodra mijn vent tijd heeft om de foto's van het toestel te rippen, zal ik hem in de parade zetten ('t is een taart met bovenop allemaal kleine roosjes).

Volgende keer ga ik het invriezen toch ook eens uitproberen.

Dames, bedankt voor het meedenken! :)

10

Het ligt er ook aan hoe krokant je de biscuit bakt heb ik gemerkt.

Maar ik heb hetzelfde probleem. Met een broodmes eerst insnijden helpt al redelijk goed.

Creatieve groetjes!
Mijn taartjes kan je bekijken op mijnalbum.nl of via mijn website

11

en als ze dan helemaal scheef is geworden ga je er toch even met het mes langs.
dan heb je echt een strakke rand.

12

Gewoon als je de taart gesneden hebt een prikkertje erin doen, dus in iedere laag 1 zodat je na het vullen de prikkertjes  weer boven elkaar kan leggen. Zo heb je iedere plak altijd op de goeie plek.

Veel taart plezier

13

Ik vries m'n kapsel in en voor het bekleden haal ik hem uit de vriezer om te ontdooien. Ik gebruik zelf niet m'n zaag/draad (onding), ik vind het met een scherp mes veel beter gaan. Hand plat op de taart en voorzichtig rondom insnijden. Op deze manier krijg je alles netjes recht en trek je geen biscuit mee.

Hoera! Het is vandaag!