1

Onderwerp: oostenrijkse aalbessencake

AALBESSENCAKE:

Het deeg:     150gr.  basterdsuiker
                       1     pakje vanillesuiker
                        3    eidooier
                        3    eetlepels water
                     50gr.  boter(gesmolten)
                   250gr.  bloem
                    1/2     pakje bakpoeder
                       7     eetlepels melk (1/16l)

Het beleg:        3     eiwit
                   200gr.  kristalsuiker
                       1     pakje vanillesuiker
                   300gr.  rode bessen

De oven voorverwarmen op 180 graden
Bereiding:                de suiker,vanillesuiker,eidooiers en water schuimig roeren.
                               beetje bij beetje de gesmolten boter toevoegen(niet te heet)
                              de met bakpoeder gemengde bloem en melk er door mengen.
                               het deeg dan vingerdik op een ingevet blik strijken en                            helder geel bakken.(10-15min)

Als het deeg gebakken is dan laat je de oven even afkoelen naar 100 graden.

Intussen het eiwit stijfslaan dan de suiker met de vanillesuiker erdoor kloppen en de besjes er door mengen.
                              deze massa op de koek strijken en op lagere temperatuur afbakken(10-15min)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: oostenrijkse aalbessencake

O Mirjam, deze ga ik snel eens maken!!! Bedankt namens manlief!
(misschien vindt hij dan ook mijn taart eens lekker....)

Enjoy!

3

herfstvariatie:

Ik heb net ipv bessen, in stukjes gesneden mandarijnenpartjes gebruikt. Door het deeg 2 eetlepels koekkruiden en de melk vervangen door sinaasappelsap.

Heb het net geproefd. De cake en het schuim zijn heerlijk geworden, maar de mandarijnpartjes lijken wat bitter. Nu was ie nog niet helemaal afgekoeld, dus ik hoop maar dat het daar aan ligt want hij is voor vanavond. Een volgende keer probeer ik mandarijntjes uit blik.

4

Nou ja, was naar heel wat anders op zoek, kom ik ineens dit berichtje van 3 jaar geleden tegen.

Antoinette schreef:

Botercreme met aardbeien kan volgens mij goed. Grapefruit ,citroen en dat soort fruit kan ook niet met gelatine en botercreme.heeft iets te maken met enzymen.
Antoinette

Had ik dat geweten! Verse mandarijnen kunnen dus ook niet met eiwit!

5

Ik heb hem laatst gemaakt met een zelfgemaakte, zeer grof gelaten appelmoes... Heerlijk..... Helaas is het schuim nog niet wat het moet zijn.... Maar oefening baart kunst toch???

Enjoy!