1

Onderwerp: fondant lekken.

ik had vrijdag een taart voor mijn schoonvader gemaakt.
kapsel was mooi hoog, bekleden ging goed.
gisteren wou ik hem mee nemen naar de verjaardag in de auto van Apeldoorn naar Groningen begong het fondant hellemaal te smelten, weet iemand hou die kan
ik heb voor het eerst botercreme uit de vriezer gebruikt (ongeveer een week in de vriezer gelegen) daar door hen wat lemoncurd(2 lepeltjes)verder een mona toetje als vulling wat ik alltijd doe.
ik snap er niks van, wie heeft tips

2

Re: fondant lekken.

Had je bc mix? Best kans dat ie dan toch te nat was (geworden) bij het ontdooien... Als ik mix uit de diepvries gebruik laat ik 'm altijd helemaal ontdooien en dan mix ik 'm gewoon weer een kwartier door. Moet wel zeggen dat ik 'm dan ook nog nooit om af te smeren heb gebruikt...

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Het smelten komt door condens. De taart is kouder dan de omgeving.
Dit kan je voorkomen door een de taart in een doos te vervoeren met koelelementen erin. Hierdoor warmt de taart heel langzaam op waardoor je geen condens krijgt.

Als je zondigt zondig dan lekker

4

lang delftje schreef:

Het smelten komt door condens. De taart is kouder dan de omgeving.
Dit kan je voorkomen door een de taart in een doos te vervoeren met koelelementen erin. Hierdoor warmt de taart heel langzaam op waardoor je geen condens krijgt.

Condensvorming genoeg om de fondant echt te smelten krjig je eigenlijk alleen als een taart uit de diepvries komt (wat ik hier nergens lees). Ik gok op het afsmeren met een verkeerde creme.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

Wat bedoelen jullie met fondant?
De rolfondant van bakels of echte fondant van suiker.

6

lang delftje schreef:

fondant = fondant (ongeacht het merk) en is idd van oa suiker gemaakt.

7

lang delftje schreef:

Ben ook erg benieuwd wat jij onder 'echte' fondant verstaat... ;)

Groetjes, Adrienne

8

Ik denk dat ze bedoelt gietfondant wat traditonionele bakkers gebruiken om over de marsepein te gieten zodat de taart mooi wit wordt. Rolfondant heeft dus een iets andere samenstelling zodat het rolbaar is zodat je het heel strak oom de taart kunt krijgen.... maar ik weet niet zeker hoor of je dat bedoelt.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

Tot 115 gr gekookte suiker  deze uitgieten op een marmeren of granieten werkblad tussen ulevel ijzers,deze aflaten koelen tot 35 gr en de massa tableren tot deze wit is.
Dit is fondant ( je kan het ook kopen bij de banketbakker)
Wat jullie fondant is eigenlijk geen fondant maar iets wat er op lijkt en je makkelijk uit kan rollen
SAMENSTELLING: % INGREDI

10 Laatst bewerkt door Kadohke (12-10-2009 18:09)

Ben niet eigenwijs hoor maar....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fondant

Fondant is een kneedbare deeg...dit is wat WIJ (en de rest van de wereld) verstaan onder fondant! Je hebt ook fondantglazuur, dit is de gietvorm van rolfondant.

Ik heb ook even opgezocht wat jij denk ik bedoelt, dat is een recept op suiker te trekken en suiker decoraties te maken:

http://goldweb.nl/cgi-bin/simpleforum_p … 1095331013

11

Kadohke schreef:

:lol:

Maar je hebt gelijk hoor: het beestje heeft gewoon een naam :Y

Groetjes, Adrienne

12 Laatst bewerkt door Kadohke (12-10-2009 18:10)

Adrienne schreef:
Kadohke schreef:

:lol:

Maar je hebt gelijk hoor: het beestje heeft gewoon een naam :Y

:P

13

Ik ben ook eigenwijs.
Wiki heeft het mis fondant is geen kneedbaar deeg want echte fondant kan je niet uitrollen
Fondant is het spul wat op petit fours zit of roze koeken.
Dit wordt verwarmt tot 37 gr en afgeslapt met water tot je de petit fours aan een vork geprikt erdoor kan halen zodat er een dun laagje opzit.
Zie de PDF van bakels http://www.bakels-senior.nl/datasheets/ … ondant.pdf
Met fondant kan je geen suiker trekken want dan moet er nog iets van zuur bij en dat wordt ook hoger gekookt.
Voor suiker decoraties gebruik je de samenstelling voor suiker trekken.

=)

14 Laatst bewerkt door Adrienne (12-10-2009 18:53)

Dan nog, heeft het beestje hier een naam, en die naam is fondant=rolfondant. Dat is simpelweg wat er hier op het forum bedoeld wordt met fondant, het wordt zo'n honderd keer per dag gebruikt in posts, dus extra verwarring over wat in de banketbakkerswereld fondant genoemd wordt is niet perse handig ;)

** Ik wil trouwens niet de indruk wekken dat ik niets willen bijleren ;) , maar probeer gewoon extra verwarring te voorkomen. :+

Groetjes, Adrienne

15

lang delftje schreef:

Zie de PDF van bakels http://www.bakels-senior.nl/datasheets/ … ondant.pdf

Uit dit bestandje wordt me trouwens helemaal niet duidelijk hoe het onderscheid dan wel zo scherp te maken is...

Groetjes, Adrienne

16

lang delftje schreef:

Tot 115 gr gekookte suiker  deze uitgieten op een marmeren of granieten werkblad tussen ulevel ijzers,deze aflaten koelen tot 35 gr en de massa tableren tot deze wit is.
Dit is fondant ( je kan het ook kopen bij de banketbakker)

Wat bedoel je hier dan mee? Net zeg je nog dat dit fondant is??? Dit is ECHT niet het recept voor fondant niet eens in de bakkerswereld! Daar maken ze dus suikerkunstwerken mee!

In je 2e berichtje heb je het over: Fondant is het spul wat op petit fours zit of roze koeken. Dit wordt verwarmt tot 37 gr

Dat is toch een hele andere temperatuur dan 115 graden! Dit is idd een fondant, in gietvorm. of het nu voor te gieten is of om uit te rollen, het blijft fondant, maar dan in een andere bewerking.

(Heerlijk hoor, discussi

17

Welke botercreme heb je gebruikt, want als je een botercreme heb gebruikt waar veel water in was verwerkt loop de je kans dat de rollfondant gaat smelten dus ik ben nieuwsgierig naar jou botercreme recept

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

Spices schreef:

Welke botercreme heb je gebruikt, want als je een botercreme heb gebruikt waar veel water in was verwerkt loop de je kans dat de rollfondant gaat smelten dus ik ben nieuwsgierig naar jou botercreme recept

oh ja, daar ging het overhttp://hondenhuys.nl/forumsmilies/s33.gifhttp://hondenhuys.nl/forumsmilies/s33.gifhttp://hondenhuys.nl/forumsmilies/s33.gifhttp://hondenhuys.nl/forumsmilies/s33.gif

Arnhems Meisje 2008

ik heb de botercrememix van de webshop.

20

In de botercrememix van de webshop zit water, en deze is dus eigenlijk niet geschikt voor afsmeren. Water laat fondant namelijk 'smelten' eigenlijk lost de suiker gewoon op in het water.
Vaak gaat het goed bij botercrememix van de webshop, maar het kan dus ook mis gaan.
Het best kan je afsmeren met botercreme 1:1 wat betekend dat op 250 gr roomboter 250 gram poedersuiker wordt gedaan.

21

LauriLynne schreef:

In de botercrememix van de webshop zit water, en deze is dus eigenlijk niet geschikt voor afsmeren. Water laat fondant namelijk 'smelten' eigenlijk lost de suiker gewoon op in het water.
Vaak gaat het goed bij botercrememix van de webshop, maar het kan dus ook mis gaan.
Het best kan je afsmeren met botercreme 1:1 wat betekend dat op 250 gr roomboter 250 gram poedersuiker wordt gedaan.

:thumb: ik heb niks meer om toe tevoegen, maar als vulling is de botercreme mix wel heerlijk :Y maar om je taart te maskeren :nooo

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

ik had bij andere taarten nooit las, maar bij mijn nieuwe bestelling is de botercrememix ook hard in de verpakking (had ik al gemeld bij de webshop ze zeiden dat het door de nieuwe verpakking komt)misschien hebben ze iets veranderd.