1 Laatst bewerkt door Taartentruus (09-10-2009 09:18)

Onderwerp: Dulce de leche

Ik heb ruzie met dit recept :S

Werkwijze:

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

2

Re: Dulce de leche

Zachtjes koken betekent toch gewoon na dat het water kookt je het gas/keramisch helemaal zacht zet?
Het moet niet meer bubbelen naar mijn idee.

3

ik heb het van de week voor het eerst gedaan, ook keramisch trouwens.

het ratelt en het blikje drijft alle kanten op in de pan, mn katten zaten er iig even heel alert bij;-)

ik heb het aan de kook laten komen en toen op nr 6 of 7 laten pruttelen, het blikje blijft ratelen de hele tijd en het water bubbelde lichtjes dit heb ik 75min laten gaan. daarna blikje eruit- dan laten afkoelen en klaar.

( blikje met openen van je af houden, de pasta komt er meteen uit door de druk althans bij mij iig)

4

Zachtjes koken dan bubbelt het bij mij nog wel.
Ik heb een electrische kookplaat en zet m altijd eerst op 6 (het hoogste) en dan draai ik m als het kookt naar 4 zodat het blijft bubbelen maar heeeel zachtjes. En zo  laat ik het dan 1,5 uur tot 2 uur staan. Af en toe keer controleren of ie nog onder staat en zo nodig water bijvullen. Dan aflaten koelen en klaaar

"Count your rainbows....not your thunderstorms...."

5

Ik doe de melk gewoon in de pannetje en verwam het terwijl ik blijf roeren. Op een gegeven moment wordt het steeds dikker en voor je het weet heb je heerlijke roomcaramel. Ik heb het nog nooit gemaakt in een blikje, daar heb ik het geduld niet voor...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

6

Ik laat het water inderdaad wel op de allerlaagste stand nog doorbubbelen ( anders kookt het nl niet ;) ), en het blikje ratelt er vrolijk op los :lol:

Heb je 'm inmiddels als geproefd, toruwens? :D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

7

Annemiek schreef:

Ik doe de melk gewoon in de pannetje en verwam het terwijl ik blijf roeren.

Grappig; daar heb ik nou weer het geduld niet voor! :lol:

Btw: nieuw avatar? :D

Groetjes, Adrienne

Ik ben ondertussen een beetje dol gerateld maar het is gelukt. De smaak maakt alles weer goed.

Ik wil het in een chocotaart verwerken en met dat wat ik afgesneden had met een likje van het spul. Ohhhh do-de-lijk :lol: Dat gaat nog wat worden als die taart af is, ben bang dat ie geen lang leven is beschoren ;)

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

9

Taartentruus schreef:

Dat gaat nog wat worden als die taart af is, ben bang dat ie geen lang leven is beschoren ;)

:lol: :thumb:

Groetjes, Adrienne

10

Ik laat het water ook zachtjes bubbelen als het eenmaal aan de kook is. Ook ik werd helemaal simpel van het geratel, totdat ik ergens hier op het forum DE tip las:

Leg het blikje op zijn kant !!! :D :D :D

Geen geratel meer, en rustig anderhalf uur laten bubbelen. Daarna laat ik het minimaal een paar uur afkoelen en dan heb ik geen druk meer erachter zoals tuffie beschrijft. Dan in een schoon bakje/potje (geloof officieel in een glazen potje). En ja, heeeeeerlijk spul !

Groetjes, Conny

11

Hahahahaha! Ik wil dit recept volgende week maken (voor het eerst). Dus bedankt voor de waarschuwing. Dan weet ik waar ik me mentaal op moet voorbereiden. (En zorgen, dat mijn man en kids het huis uit zijn, voor zij

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

12

Goeie tip, Conny, ga ik ook 'ns proberen!

Groetjes, Adrienne

13

idd gewoon lekker laten ratelen en 3 blikjes tegelijk maken. Kan je heel lang bewaren zolang ze dicht zijn en het scheelt een hoop tijd en energie.

If life gives you lemons, make lemoncurd.