1

Onderwerp: Afsmeren

IK ben nog niet zo lang bezig, maar iedere keer deed ik afsmeren met botermengsel.. op een of andere manier blijft dat mij bobbelen en het word niet strak.. nu heb ik een boekje met taartdecoraties en daar stond ik dat ik het af moest smeren met abrikozejam (warm).. en de oneffenheden op te vullen met marsepein of fondant.. Ik heb de Jam aangepracht met een kwastje... en nadat ik de taart bekleed had was ik helemaal verbluft over mijn strakke taart....   het kan natuurlijk nog altijd beter...

waar smeren jullie mee af ??

grtjs joyce

Lekker feestelijk rond.....

2

Re: Afsmeren

gewoon meringue botercreme... en goed glad strijken met een heel paletmes (of gewoon een grote keukenmes)

3

Ik heb jarenlang afgesmeert met abrikozenjam en nu verschilt het. Meestal is het botercreme 1:1 omdat ik daar de zijkanten strakker mee krijg. Maar ook nog wel met abrikozenjam.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Ik gebruik ook botercreme maar gemaakt van crisco en dan heel strak afsmeren met de palet mes,hoef ik daarna niet teveel te smoothen (nieuwe woord denk ik )

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

5

ik smeer meestal af met botercreme maar bij boltaartjes vaak met abrikozenjam dat wordt dan gladder op de een of andere manier

lekker duurt het langst!

Ik smeer altijd af met botercreme,maar als ik de taart heb ingesmeerd,zet ik hem een poosje in de koelkast,en ga dan met een heet palletmes erlangs om hem glad te krijgen!
Groetjes Darlene

7

@ Spices

Hoe maak je die creme met crisco?

8

bedankt voor jullie berichtjes

Lekker feestelijk rond.....

9

smollebulle schreef:

@ Spices

Hoe maak je die creme met crisco?

Sorry voor mijn laat antwoord
Crisco meng ik met poedersuiker samen met een mengsel van melk en vanille

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

10 Laatst bewerkt door anaid_026 (15-10-2009 20:31)

het is waarschijnlijk een blonde vraag....maar waarom moet je dan een dijkje maken van botercreme omdat marsepein kan smelten in aanraking met jam/vocht(bij het vullen) maar je kunt wel je taart afsmeren met warme abrikozenjam, is dat niet te vochtig/nat?

Kan iemand me uitleggen waarom dat dan wel kan? :Y ben een beetje in de war hierdoor :D  (blont he :+ )

groetjes, Diana

11

Je smeert het af met ingedikte abrikozenjam.
Je moet de abrikozenjam verwarmen en door een zeef halen. Op deze manier verdampt het vocht dat in de jam zit.

Het dijkje van botercreme maak je omdat in bijna alle lekkere vullingen vocht zit. Dit dijkje is smeer je dus eigenlijk tussen je vulling en het marsepein. Als een extra bescherming.
Ik zelf spuit geen dijkje. Ik zorg dat ik met de vulling een cm uit de rand blijf. Ik vind dat de taart dan mooier opelkaar blijft aansluiten. En op deze manier krijg je ook niet dat de vullingen gaan uitpuilen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

12

okee, ik was echt in de veronderstelling dat je een dijkje moet maken als je bijvoorbeeld jam gebruikt omdat jam vocht in zich heeft...

Ik ga het eens proberen want ik zelf loop er tegen aan dat de zijkanten bobbelig zijn, ook al smeer ik naar mijn idee erg goed met botercreme, toch blijven de zijkanten wat bobbelig

dank jullie wel voor de tips!

groetjes, Diana

13

Ik vroeg me eigenlijk het zelfde af.
Over de abrikozenjam.
Maar kun je ook andere jammen gebruiken?
(ben niet zo gek op abrikozenjam...)

14 Laatst bewerkt door Titataart (16-10-2009 09:35)

Dijkje spuiten hoeft niet met jamvullingen alleen wel met b.v. gele room vulling/ slagroomvulling etc.
Je kan immers ook gewoon met jam afsmeren....

De truc voor het strak afsmeren met botercreme (50% roomboter + 50 % poedersuiker) is om dat in etappes/laagjes te doen. Na het aanbrengen van een laagje de taart terug een kwartier/half uur in de koelkast en dan de volgende laag. Tot slot nog met een warm mes superglad afstijken en dan nogmaals in de koelkast goed laten opstijven. De taart pas weer uit de koelkast pakken als je de lap marsepein/rolfondant helemaal op maat hebt uitgerold. Dan vlot bekleden...en voila een mooi strak bekleedde taart.

Je kan overigens ook ganache gebruiken als onderlaag voor het bekleden.

Groetjes,
Annette

Groetjes v. Annette.