1

Onderwerp: Botercreme harder maken!?

Hallo allemaal!

Ik ben een beginnende taartenbakker, maar heb er nu al heel veel plezier in! Ik doe dit naast mijn studie en ben verast dat het toch nog best veel tijd in neemt!
Ik heb voor mijn vriend zijn verjaardag de eerste taart in mijn leven gemaakt. Zie het resultaat in deze post.
Maar nu wil ik nog meer taarten maken en ben ik gisteren weer even bezig geweest maar nu heb ik dus een aantal vraagjes betreft het maken van de taart!
De botercreme, ik heb een aantal filmpjes gezien waarin mensen de taart die is bedekt met botercreme nog even in de koeling laten staan om het uit te harden en vervolgens om er marsepein of fondant overheen  te doen.
Is dit nu een handige manier? Of is het beter om de botercreme zacht te houden? Want wat ik wel merk is dat mijn fondant soms scheurtjes bevat doordat de zachtheid van de creme zich mengt met de fondant. En ik vind dat mijn botercreme wel zachter is qua structuur als ik andere filmpjes of foto's bekijk met botercreme! Terwijl er toch behoorlijk genoeg boter is in zit.

Ook had ik een vraagje over zelfgemaakte icing. Mijn icing blijft zacht! En er zit bijna 450 gram suikerpoeder in!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ohja, zit er een winkel in Rotterdam waar ik bepaalde benodigdheden zoals ingredienten kan halen?

Groetjes Kim.

http://94.100.114.203/715100001-715150000/715147401-715147500/715147426_5_00ze.jpeg

2 Laatst bewerkt door Miss Pebble (08-10-2009 13:28)

Re: Botercreme harder maken!?

Hoi Kim! Welkom bij de TA, oftewel Taartenbaksters Anonymous (nou ja, anonymous...)

Als je de taart bekleed met marsepein of fondant is het echt wel fijner als de botercreme opgestijfd is na het vullen en afsmeren. Dan krijg je de lap er veel mooier overheen en je taart gaat ook niet zo snel in elkaar zakken.
Botercreme 1:1 werkt trouwens het fijnste...

Enne, in Rotterdam zit Planet Cake aan het Zuidplein!

Succes nog met alle taarten. Maak maar al vast plaats in keuken/kasten/agenda want je kunt niet anders dan verslaafd raken aan deze geweldige hobby!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

3

Taart en decoratie in Ridderkerk is een heel uitgebreide super winkel

Vanaf nu geef ik ook Boetseerworkshops!
Kijk voor meer informatie op de site van Taart en Decoratie!!

4

Hoi Kim, ik gebruik meringue botercr

Hoera! Het is vandaag!

5 Laatst bewerkt door djehr (08-10-2009 14:21)

Ik gebruik ook stevige botercr

royal icing hoort wel hard te worden (niet die kant en klare uit een pot, die blijft zacht) wat voor recept heb je gebruikt?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Ik heb het recept gebruikt die op het zakje eiwit poeder stond beschreven zoals in de webshop!
Voorheen heb ik ook de spuitbussen van wilton gebruikt maar deze doen nogal pijn in de vingers als je hier veel mee wilt doen! Haha