1 Laatst bewerkt door Madeliefje (03-10-2009 07:33)

Onderwerp: Stapeltaart maken

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site! Mijn vriend en ik gaan trouwen eind van het jaar en ik wil heel graag zelf onze bruidstaart gaan maken, maar eerst nog even een paar maanden oefenen natuurlijk :) In februari wordt onze dochter Madelief Vlinder 1 jaar, dus wie weet als het taarten bakken goed gaat kan ik voor haar ook leuke taarten gaan bakken.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Is het taartenbakken echt zo verslavend als het eruit ziet? Het lijkt best moeilijk om een taart te maken, maar ik zie dat toch veel mensen een ontzettend mooi resultaat krijgen.

Ook ik heb direct een vraag. Weten jullie ook hoe een stapeltaart gemaakt moet worden? Kun je dan gewoon twee of drie taarten in verschillende afmetingen maken en boven opelkaar zetten of zeg ik dan iets heel raars?

Ik hoor graag jullie ervaringen....

Groetjes!

2

Re: Stapeltaart maken

Hoi Madelief, welkom op dit forum!!

Je stelt heel wat vragen dus ik geef even wat antwoorden:
JA, taarten maken is erg verslavend, maar vooral ook dit super-gezellige forum! Je hebt een beetje ongebruikelijke datum gekozen voor je eerste forumdag, omdat vandaag DE Nederlandse taartbeurs, Taart&Trends plaatsvindt. Het zal dus superrustig zijn vandaag, omdat het halve ( hele?) forum op de beurs zit :Y :D

Er zijn wel wat meiden die hun eigen bruidstaart gemaakt hebben, ik ben zelf pas ver na mijn bruiloft begonnen met taartenmaken, anders had ik het zeker ook gedaan!

En ja, je kunt een stapeltaart maken door verschillende maten taart op elkaar te zetten, maar daar moeten dan wel stut-stokjes in, anders duwt het gewicht van de bovenste taart(en) de onderste in elkaar. Hiervoor kun je kiezen voor 'professionele' stokjes, dowels genaaamd, maar er wordt ook gewerkt met eetstokjes, maisprikkers, rietjes, chocoladesticks en kitkats.

Ik zoek even naar een goede foto howto voor je!

Intussen: veel plezier met rondneuzen, gebruik de zoekfunctie bovenin de site, er is ZOOOO ontzettend veel te vinden hier; je hoeft je NOOIT meer te vervelen! :lol:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3 Laatst bewerkt door saskiahuisman (03-10-2009 08:01)

Re: Stapeltaart maken

Hoi,

Wat leuk dat je zelf je bruidstaart wilt gaan maken, ga je er vlinders in verwerken?
Als je eenmaal hebt ontdekt hoe leuk het is, kan het inderdaad verslavend zijn. Maar wel leuk!
Als je een stapeltaart wil maken, gebruik je in de tussenlaagjes taartkartons, zodat je je taart goed kunt aansnijden. Daarnaast gebruik je dowels (houten dikke stokjes) om je taarten te steunen. Zorg er dan voor dat de stokjes binnen de taartkartons vallen, zodat je deze niet ziet. Het gaat dus op de volgende manier:
Taarten maken die qua doorsnede oplopen, bijv 20-25-30 cm, je kunt uiteraard ook andere afmetingen gebruiken.
Je maakt eerst de taart van 30 cm doorsnede, daar leg je dan een kleinere taartkarton op (in ieder geval kleiner als 25 cm) en draai binnen dit taartkarton voorzichtig de dowels (een stuk of 5) je kunt ook chocolade stokjes gebruiken, dan maak je de volgende taart van 25 cm doorsnede en die leg je er boven op, daarbovenop weer een taartkarton, kleiner als 20 cm doorsnede, en weer 5 stokjes binnen de afmetingen van het taartkarton. Hierbovenop komt je taart van 20 cm doorsnede.

http://bruidstaart.web-log.nl/bruidstaa … s_een.html
Ik heb voor je een site ingevoegd zodat je kunt zien hoe je stapsgewijs je taarten kunt maken. Daarnaast kun je op youtube een heleboel leren via de filmpjes als je googelt op cake decoration of towelcake.
Hierop vind je dan ook vanzelf de manieren hoe je een taart moet stapelen.
Succes en een hele fijne trouwdag!