1

Onderwerp: Rol ik nou te dun?

ik bekleed mijn taarten met fondant en gebruikte daarbij de tabellen voor de benodigde hoeveelheid rolfondant, nou staat er voor een taart van 20 cm dat je 450 gram fondant nodig hebt, maar als ik klaar ben heb ik nog een bonk over van 250 gram en gebruik dus eigenlijk maar 200 gram.

Doe ik het nou veel te dun? hoeveel gebruiken jullie nou?

2

Re: Rol ik nou te dun?

Ik vind de tabellen een beetje ruim... ik heb dus ook altijd best veel over.
Zo te zien aan jou fotos is de fondant niet te dun en de taarten zijn echt goed strak.
Vanmorgen heb ik een taart van 24cm bekleed.... 400 gram fondant gekleurd en heb nog iets van 70 over wat nog schoon was.  (de restjes zijn handig voor decoraties of CC's ;) )
trouwens jou 2de taart is echt super gelukt :D

3

ik bekleedt mijn taarten met marsepein en heb eigenlijk altijd hetzelfde probleem. Hou best veel over, maar goed gebruik liever iets te veel dat ik over hou dan dat ik tijdens het rollen erachter kom dat ik te kort heb

4

Ik gebruik ook liever iets te veel. Laatst had ik nog een restje en kon daar net mijn taart mee bekleden volgens de tabelen, maar het was best krap. Heb daardoor te dun moeten rollen. Je kon er doorheen kijken. Ik neem dus de volgende keer meer, dan meer veel over. Liever veel over als dat ik weer een te dunne laag heb.

groetjes saskia

5

Als je precies de juiste hoeveelheid neemt kan je het nooit precies zo uitrollen dat het netjes over je taart gaat. Je moet dus altijd wat te veel nemen om speling te hebben met bekleden. Wat je over hebt kan je gebruiken voor decoraties.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Ja, ik heb soms ook echt behoorlijk wat over, maar dat gebruik ik dan voor decoraties of voor de volgende taart. Wel goed kijken dan er geen stukjes tussenzitten met botercreme of kruimels!
Maar ik wil ook niet te dik rollen. Hoewel dat misschien mooi staat, vind ik zoveel marsepein ook niet lekker.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

7

tja ik heb het nu al 2x te dun uitgerold ..(de eerste taart wasredelijk dik bekleed vond ik niet zo lekker ) dus gewoon kaopt geschuurt...
dus tja weer coverup werk moeten doen enzo zat het fondant er nog bijna net zo dik op als me eerste taart...
dus hier ben ik nog even de tussen weg aan het zoeken ..

8

Hoe dik is de laag dan ongeveer als je hem hebt uitgerold? Ik heb gister mijn eerste taart bekleed en het fondant best wel dun gerold, maar vind achteraf dat het wat dikker had gemoeten, denk dat de taart dan strakker was geworden. Ik heb m toch maar gepost in de taartenparade ook al ben ik niet heel tevreden...