1

Onderwerp: Fondant uitrollen

LET OP: TOPIC IS 2½ JAAR OUD!!

Ik lees dat iedereen hier moeilijk doet met poedersuiker/maizena, maar bakpapier (wat iedereen in huis heeft toch?) werkt toch ook. Gewoon een velletje neerleggen, kan je je hele 'proces' gebruiken. Blijft niks plakken. Of dus tafelzeil las ik. Alleen beetje irritant als het wegschuift, maar dan zat je er gewoon wat op aan de randen.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

2

Re: Fondant uitrollen

Bakpapier werkt idd prima, maar is te klein voor het uitrollen van een grote lap. Daarom zweer ik bij mijn plastic tafelkleed! Ik zorg dat ie niet schuift door eerst mijn aanrecht af te vegen met een schone, natte vaatlap. Even aanwrijven met de theedoek en hij ligt vast als een huis......

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

Precies!

Degenen die afgelopen vrijdag bij mij op workshop zijn geweest hebben kennis kunnen maken met het wonder van het tafelzeil,
Iedereen was zeer tevreden over de werking.

Ik gebruik het iets dikkere soort dat enkel op de rol zit mocht het toch plakken dan licht met crisco invetten.

saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

4

waar is crisco te koop?

5

In Oosterhout is er een toko waar ze het verkopen. Die zit in het winkelcentrum Zuiderhout, voor het geval je er eens zou komen....

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

6

Ik vind het uitrollen op bakpapier helemaal niet werken... :nooo
Het bleef bij mij toch wat plakken hoor... :O Je zag het ook op de taart!
Nu heb ik tafelzeil; GEWELDIG!!! Dat ik dat niet eerder ben gaan gebruiken zeg... Werkt echt perfect!
Als je niet wil dat het wegschuift is het misschien een tip om hem aan de onderkant wat nat te maken. Dan zuigt hij zeg maar vacuum.
Ik kan echt niet meer zonder!

7

Ik blijf zweren bij poedersuiker... ik vind dat niet moeilijk doen hoor, je kunt nog eens schuiven met je lap.. Hoe doen jullie dat dan met tafelzeil? En hoe voorkom je kreukels in je fondant?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Ik kan bij mijn tafelzeil de fondant en marsepein ook nog schuiven met mijn lap hoor!
Ik gebruik wel altijd wat poedersuiker, maar echt heel veel minder dan eerst! :) (scheelt echt heel veel, haha)
Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met kreukels in je fondant... :O

Inderdaad saskia!
Ik heb gelijk 2 lappen gehaald van dat tafelzeil!!
toppie!
En sas, ik heb gehoord dat mijn nichtje de komende 2 workshops bij je zit!
Zal je het haar SUPER goed leren ;) Kan ik het weer van haar leren.. voor mij wat moeilijker om een hele dag weg te blijven, anders kwam ik echt!!
xx mo

IK zal mijn best doen Mo!
veel plezier met je tafelzeil!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

11

ladypukky schreef:

waar is crisco te koop?

ik weet niet of het al gezegd is maar ze verkopen het ook bij de Makro en Hanos..misschien dat je een pasje hebt of iemand kent die er wel eens heen gaat ??

12

Begrijp wat je bedoelt met kreukels, ik moet mijn plastic tafelzeil altijd even strijken ( met een theedoek erover) en soms krijg ik inderdaad een paar kreukels er niet uit. Nou vouwde ik hem altijd op als ik klaar was, maar tegenwoordig rol ik hem op, minder kreukels dan als ik hem weer ga gebruiken.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

13

enne..nog even voor de zekerheid....de adressen waar je dat tafelzeil koopt??

Ik heb Blokker gehoord, maar hier in t dorp hebben ze t niet.

Ik neem aan dat ook decorette of dat soort winkels waar je regelmatig van dat tafelzeil op de rol ziet hangen ook dergelijk spul heeft??

En moet je er nog rekening mee houden wat voor materiaal het is?? In verband met etenswaarvriendelijkheid?? (ach..van elk tafelzeil zou je moeten kunnen eten natuurlijk?")

14

Kreukels tafelzeil:

Komen erinderdaad in als je het een tijdje opgeborgen hebt. Heb ook geprobeerd te strijken, waarschijnlijk te heet want daardoor was ie plaatselijk opgerekt en niet meer bruikaar.
Beter oplossing bij mij is in warm/heet water dompelen (ik heb niet zo'n groot stuk) en zo is alles er weer uit na opdrogen.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

15

ik koop het gewoon op de markt

16

Ik gebruik ook transparant tafelzeil om de fondant uit te rollen, dit is dikker dan alle andere soorten. Heb wel altijd een soort van gaatjes in de fondant, het blijft er niet aanplakken dus het is geen beschadiging. Misschien toch wat lucht, maar ik rol het wel heel goed uit. Heeft iemand dit ook? Kreukels heb ik nooit omdat ik het oprol en voor gebruik even boven(niet op) de verwarming of in de zon leg dan zakken de kreukels er helemaal uit.

17

www.tafelzeil.com, daar heb ik het besteld, maar ik hoor inderdaad ook dat je het bij de Blokker of Marskramer kan kopen.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

18 Laatst bewerkt door Minke (10-04-2007 20:48)

ladypukky schreef:

ik koop het gewoon op de markt

Ik ook!!
3 euro per meter. Ik wilde 3 meter voor onze tafel.
Maar omdat de meetlat nog ergens onderin de wagen lag, kreeg ik ruim 4 meter!
Ik heb dus nog heel wat over om losse matjes van te maken! ;)

19

Net bij de bouwmarkt geweest (fixet) en heb daar een stuk van een halve meter bij 'erg lang' gehaald. Ik heb er een stuk afgeknipt zo groot als de ruimte op mijn aanrecht en de rest opgerold. Volgens mij blijft het wel netjes als je het oprolt.
Kostte ook niet zo veel, 5, 10 per meter, maar had aan een halve meter genoeg.

20

hoi
ik koop altijd speksteen poeder bij een bakker
dit gebruiken ze ook in de bakerij
is echt toppie

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

21

bij de blokker 1,65 euro per meter :D

22

zo, dat zijn pas ouwe koeien....

Groetjes, Dorothea.

23

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:USV7mW4YGklf7M:http://i54.photobucket.com/albums/g119/HERRGURB/2003_0101Image0002.jpg&t=1

:S

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

24 Laatst bewerkt door Elly67 (07-11-2010 22:00)

Boeoeoeoe :D

Groetjes, Elly

25

Ik vroeg me al af in welke dronken bui ik een topic had geopend over het uitrollen van fondant. :think: