1

Onderwerp: caramel

Ik wil graag caramel maken, van diegene waar je zo draden mee kan trekken en die dadelijk stolt en zo lekker knapperig is daarna.
Maar als je zoekt op recept caramel dan krijg je caramelsauzen enzo. Ik heb het ooit eens geprobeerd met griessuiker en water en dan bekom je (of: ik) verbrande suiker. :)

2

Re: caramel

Je kunt ervoor kiezen alleen suiker in je pan te doen, of met water. Alletwee werkt. De eerste methode is alleen sneller.
Belangrijk is dat je op tijd stopt met verwarmen. Neem je pan van het vuur en zet hem voorzichtig even in een bak met water om het proces te stoppen. Doe je dat niet, dan wordt je caramel veel te donker.
Het is ook een kwestie van een paar keer proberen voor je de slag hebt. Heb je een suikerthermometer, dan is het veel gemakkelijker. Die geeft aan of je klaar bent met verwarmen of niet. Is wel een prijzig ding, maar als je hem vaak gebruikt is het beslist geen miskoop. Is overigens in de hebshop te koop.

3

en welke suiker dan? griessuiker? en als je er water bij doet, hoeveel? en als je een thermometer gebruikt, tot welke temperatuur?

4 Laatst bewerkt door Hanna (19-09-2009 14:45)

Ik weet niet wat griessuiker is, maar ik gebruik altijd gewone tafelsuiker.
De suikerthermometer geeft aan bij
100 C = thread
115 C = soft ball
120 C = firm ball
127 C = hard ball
140 C = soft crack
150 C = hard crack
Het staat er in woorden opgeschreven.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=551
Succes.