1

Onderwerp: GRRRRR bolvorm

dag dames
op de een of andere manier lukt het mij maar niet om een mooi bolletje te bakken. De zijkanten rijzen niet en het midden veel te veel. Met als gevolg dat het net een omgekeerde paddestoel wordt. Nu smaakt het wel goed en voor eigen gebruik niet erg, maar ik zind die boltaartjes zo leuk!!
Wie o wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe en hoe ik het beter kan doen.

groetjes Daniela

2

Re: GRRRRR bolvorm

Als je hem helemaal gelijkmatig wilt bakken schijnt dat je er een natte handdoek omheen moet doen, maar ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd.

Bij mij blijven de zijkanten ook lager dan het midden, maar ik zorg gewoon dat ik hem genoeg vul tot alles minimaal tot de randjes rijst in de oven. Dan snij ik na het bakken de bol die er aan de onderkant op is gekomen eraf en heb ik een mooi bolletje!

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

het lukt bij mij altijd heel aardig.
Ik bak wel op een lage temperatuur in vergelijking tot wat ik hier zo lees.
Ik hou 140 graden aan, niet verhogen, en dan zo'n 30 - 45 minuten in de oven, afhankelijk van de grootte van de taart.
Na 30 minuten kijken en dan tijd verlengen indien nodig.
Verder gebruik ik gewoon de mix van de webshop. Doe eerst de eieren kloppen tot ze schuimig zijn en dan water en mix erbij.
Verder niets speciaals. Er is er nog nooit 1 mislukt. (zul je net zien dat de eerstvolgende wel mislukt!)

Het komt er lekker luchtig en als een mooie bolvorm uit.

If live gives you lemons, make lemonade!

4

Als je hem gebakken hebt en uit de over haalt, kan je er een plank opleggen, om hem mooi vlak te krijgen, dat helpt bij mij.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

5

Jep ik doe na het bakken ook n snijplank ( met bakpapier) op de vorm leggen , ik kijk wel eens in mijn oven tijdens t bakken en begin dan wel de hoop te verliezen als ik dat zo zie dan haha en gelukkig is het de onderkant dus zie je er ook niets van als ie bekleed is :)