Onderwerp: key lime pie
Laatst had ik zin om iets anders te maken en kwam uit bij 'Key Lime Pie', het is een heerlijke taart met een bodem van koekkruimels, friszure vulling van limes en getopt met slagroom.
Ingredienten voor de bodem:
125 gram koekkruimels (ik heb zelf digestive cookies gebruikt van Verkade)
30 gram suiker
80 gram ongezouten boter, gesmolten
Ingredienten voor de vulling:
3 grote eierdooiers
390 gram gecondenseerde melk (een blikje)
120 ml limoensap (groene limoenen, ik heb ongeveer 5-6 limoenen gebrukt hiervoor)
2 theelepels geraspte schil van de limoenen
Topping:
250 ml. slagroom
2 eetlepels suiker (ik heb hier zelf poedersuiker voor gebruikt omdat dit wat fijner is)
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Voeg de koekkruimels, suiker, en boter samen tot een pasta. Druk dit op de bodem en zijkanten van je bakvorm (ik heb hier een lage bakvorm voor gebruikt met van die ribbels aan de zijkant, er wordt aangeraden een van 23 cm doorsnede te gebruiken maar groter kan ook wel alleen wordt het dan wel een lagere taart, vind ik persoonlijk lekkerder en minder machtig)
Doe hier plasticfolie overheen en laat het rusten in de koelkast.
Doe de eierdooiers in een grote kom en mix dit met een handmixer (kan natuurlijk ook een machinemixer zijn) tot het lichtkleurig en luchtig wordt (ongeveer 3 minuten).
Voeg langzaamaan de gecondenseerde melk toe, en mix dit tot het een luchtig mengsel wordt (ongeveer 4-5 minuten)
Schraap om de zoveel tijd de zijkanten van de kom.
Voeg de limoensap en geraspte schil toe en mix dit kort tot het een geheel wordt.
Dit kan erg gaan spetteren, dus je kunt dit ook met de hand mixen.
Giet het mengsel op de kruimelbodem en bak dit in de oven voor 10 minuten tot het mengsel 'vast' is (het voelt aan zoals kwarktaart als het goed is).
Haal de taart uit de oven, laat het afkoelen. Zodra het helemaal is afgekoeld kan dit in de koelkast worden bewaard met plasticfolie.
Voor de topping: slagroom en poedersuiker stijfmixen, en verdeel dit over de taart heen. Het hoeft niet per se netjes.
Enjoy!
Foto en recept van 'joyofbaking'.