Onderwerp: [HOWTO] Narcis maken
Mijn man bracht een tijdje geleden de flowermaking set voor me mee uit Amerika (wordt ook in de webshop verkocht) en het leek me leuk om daarmee eens narcissen te maken. Het is me gelukt, hoewel het natuurlijk altijd beter kan. Maar ik heb tijdens het maken foto's gemaakt, misschien hebben jullie er wat aan om ze zelf ook eens te proberen!
dit is de set dus. Ik denk dat het ook wel lukt wanneer je deze vormen zelf uitsnijd, maar dat heb ik niet geprobeerd.
Dit is wat je nodig hebt: gele en oranje flower gum (ik heb Ballina gum paste gebruikt, het oranje bolletje was ik vergeten voor de foto ), de narcisbladervorm en de kelkvorm, een rolstokje, een ondergrond om op te werken, stukje schuimrubber en een spateltje om de blaadjes op te tillen.
Rol het gele bolletje uit tot ongeveer twee mm dikte. Steek met de bladeruitsteker twee bladervormpjes uit. Leg er 1 onder plastic. Leg de ondere op je ondergrond en rol elk blaadje met het rolstokje van links naar rechts wat breder.
Rol daarna de blaadjes van boven naar beneden wat langer.
Leg je blaadjes op het schuimrubber en duw er voorzichtig een soort groef in de lengte in voor een natuurlijk effect.
Doe hetzelfde met het andere uitgestoken deel. Leg het binnenste deel op een bolle vorm, bijvoorbeeld een kopje. Maak dit deel in het midden een beetje nat en leg het buitenste deel erop. Laat dit zo even liggen terwijl je de kelk maakt.
Rol het oranje bolletje uit en gebruik de kelkuitsteker. Rol het buitenste randje een stukje dunner, zodat een soort roezeleffect ontstaat (dit heet 'frillen').
Rol hem op in de vorm van een kelkje en plaats hem op je vinger. Maak de randjes een klein beetje nat zodat ze aan elkaar blijven plakken. Duw de onderkant naar elkaar toe zodat het kelkje gesloten is. maak ook dat een beetje nat.
Plak nu met een klein beetje water het kelkje in de bloemblaadjes. Om er zeker van te zijn dat ze goed in vorm blijven, kun je de narcis in een ronde vorm (bijv. een kopje) laten drogen. Eventueel plasticfolie in de vorm doen om plakken te voorkomen.
NIET OP DE FOTO:
Om hem helemaal 'af' te maken wordt in het boek aangeraden om kunstmatige meeldraden in het hart te plaatsen. Eerst een dot gele icing spuiten en daarna de meeldraden er in steken. Je kunt ook meeldraden spuiten van icing (eerst goed laten drogen).
Veel plezier!! Jozien.