1 Laatst bewerkt door maaikevis (26-08-2009 21:25)

Onderwerp: Hoe maak je van een 'plat' patroon een 3D taart? (auto)

Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier en heb gisteren m'n eigen starterskit samengesteld uit de webshop ;) Ik bak graag maar met taarten zoals op deze site heb ik nul komma nul ervaring.

Ik wil simpel beginnen - vandaar de bestelde spulletjes - maar zit met m'n hoofd toch al bij een pittig moeilijke taart (denkik)...

Ik wil namelijk een keer proberen, als het me allemaal goed af gaat, om een auto in 3D te maken maar ik wilde graag weten hoe ik dit het beste kan aanpakken!

Wat is de beste manier om een auto zo perfect mogelijk te modelleren in biscuit? Hoe zorg je dat je 'patroon' of foto een perfect lijkende 3D taart wordt?

Ik ben nogal een pietje precies en het moet ook echt lijken... (het gaat om een Mini trouwens...)

alvast bedankt voor de tips!

2

Re: Hoe maak je van een 'plat' patroon een 3D taart? (auto)

??? Een 3d taart heeft geen plat patroon. Je snijdt eerst het gewenste model uit cake en daar leg je dan je lap marsepein over heen. Die vorm je dan over je cake en wat uitsteekt langs de rand snijd je weg. Ik gebruik er zelf meestal een klein speelgoed-modelletje bij als voorbeeld.
Dit is even in het kort, maar ik denk dat je ook een aardig end kan komen als je even bij de howto's kijkt.

Succes!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Hai Mirjam,

Nee ik weet dat er geen plat patroon is, maar ik bedoel... als je een taart maakt van een foto bijv. is die foto plat. Wat is nu de beste manier om dat gewenste model uit de cake te snijden en dan alles geheel op schaal zodat de auto superecht lijkt? Het gaat namelijk juist om de natuurgetrouwheid...

Of doet iedereen dat zo op gevoel?

ik hoopte dat iemand dit al eens gedaan heeft (bijv met een auto van een foto of werktekening af) en een goede tip had :)

4

Misschien bij een speelgoedautootje als voorbeeld gebruiken???

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

5

een voorbeeld heb ik al, namelijk de auto zelf... En foto's en werktekeningen heb ik ook genoeg om eventueel te printen.

maar ik wil em gewoon graag zo echt mogelijk in biscuit namaken en ik vraag me af of daar een handige manier voor is. Maar ik begrijp hieruit dat jullie het gewoon uit de losse pols doen, het biscuit modelleren?

6

Volgens mij heb ik weleens een bakblik gezien van die auto.

groetjes van Ann

7

echt?? dat zou natuurlijk helemaal super gaaf zijn! :D had al gegoogled gisteravond laat maar was te moe om echt lang door te zoeken. Zo op het eerste gezicht vond ik niet veel... Zal van het weekend er even serieus voor gaan zitten :)

8

maaikevis schreef:

echt?? dat zou natuurlijk helemaal super gaaf zijn!

Zo'n bakblik is inderdaad superhandig, maar lijkt natuurlijk niet perfect op een mini ;) Ik zou in jouw geval zoveel mogelijk voorbeelden van howto's 3D auto's zoeken ( op deze site, op youtube, google, noem maar op). De meeste zullen wel van Bliksem zijn, maar dan zie je in ieder geval hoe het "carven" gaat. En dan kun je het zelf ook proberen, met weer zoveel mogelijk voorbeelden van jouw maodel, liefst in 3D, maar in ieder geval van zoveel mogelijk kanten :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9

oh ik dacht dat er een specifiek 'Mini'-bakblik bedoeld werd ;)

ik zal de howto's verzamelen en doorkijken. Ik heb 3 schaalmodellen en kan van elke kant foto's maken (het gaat namelijk om m'n eigen autotje ;)) en ga gewoon maar proberen!

in ieder geval bedankt voor het meedenken allen! ook voor de eventuele nog komende tips ;)

10

maaikevis schreef:

oh ik dacht dat er een specifiek 'Mini'-bakblik bedoeld werd ;)

:think: Nu ik nanan even goed teruglees is dat misschien ook wel zo: ik had een ander autoblik voor me...

In dat geval heb ik niks gezegd!

Groetjes, Adrienne

11

oooh dit is een handige voor mij! met name de basis (bodem)

http://sugaredblog.blogspot.com/2009/04 … -cake.html

wilde em even delen... :)

12

maaikevis schreef:

oooh dit is een handige voor mij! met name de basis (bodem)

http://sugaredblog.blogspot.com/2009/04 … -cake.html

wilde em even delen... :)

Oeh, die kende ik nog niet: sla ik ook even op! :D

Groetjes, Adrienne