1 Laatst bewerkt door marloes (09-01-2006 18:25)

Onderwerp: grote bakvorm

Hallo allemaal,

Ik heb bij mijn moeder een flexibel vierkanten bakvorm gevonden, die ik dus "even"heb geleend) :D Hij moet wel op een goede ondergrond anders zal hij denk ik lekken.
De grootste maat die ik daar ongeveer uit kan halen is 34 bij 34.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat hij inzakt, of niet overal evenhoog wordt vanwege het grote oppervlak. Hij is ongeveer 4,5 cm hoog
Heeft iemand daar ervaring mee? Ik hoor het graag, scheelt misschien een ingestorte taart :)
Groejtes Marloes

2

Re: grote bakvorm

Ha Marloes,

Mijn moeder heeft ook zo'n bakvorm en volgens haar moet je de vorm voor 2/3 vullen met biscuitdeeg en bakken zoals je gewend bent. Bij zo'n 30 min bakken, hebben ze op dit forum mij aangeraden om lager te beginnen en het in 3 x met een tussentijd van zo'n 10 minuten op te voeren naar de aangeven temperatuur. Dus 10 min. 150, 10 min. 160 en dan nog 10 min. 170 graden Celsius. Dit om juist "te veel rijzen"te voorkomen.

Succes!

Joyce

3

Hoi Marloes,

Ik ga helemaal mee met de tips van Joyce, maar misschien kun je ook de baktijd toch beter wat verlengen, dus normaal is bijv. 30 minuten, ga dan nu uit van 40 - 45 minuten, dus 3 keer 13 of 14 minuten aanhouden.
Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Hoi joyce en inge,
Bedankt voor jullie snelle reacties!! De oven langzaam opvoeren ben ik inderdaad al gewend. Ik zal hem voor 2/3 vullen en hem wat langer in de oven laten.
Ik begin nu toch met een geruster hart aan  de grote taart. Jullie horen /zien het resultaat!!
Groetjes Marloes

5

Hoi marloes
Ik heb een flexibele vierkante bakvorm die ik kan uitschuiven naar 46 bij 40 en is 7 cm hoog. Met het recept voor taart zonder boter bak ik hem meteen op 175 gr in de hetelucht oven ik vul hem tot ongeveer 2/3 tot 3/4 en dan met die grootte bak ik hem 40 tot 45 min. is tot nu toe steeds goed gelukt :) ik doe er een dieetbakvel (blokker) onder. en het lekken valt reuze mee!
groetjes en succes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

6

Nog even een kleine tip: Laat de taart in een dichte oven afkoelen, dus heeeeeel langzaam. Zo stort hij minder erg in.

Groetjes Evelien

7

hallo

Ik wil een 30  of 40 grote bakvorm bakken met cake deeg hoelang is hiervan de baktijd ongeveer. Kan iemand me dat zeggen

groetjes Kitty rolluiken

8

hallo.

Ik wil een bakvorm van 30 of 40 bakken met cakemeel. Kan me iemand vertellen wat ongeveer de baktijd is van deze taarten .

Groetjes Kitty  rolluiken

9

30 of 40 vorm; dat maakt nogal uit :think:
:think: cakemeel/cakedeeg :s

kun je iets duidelijker zijn? Wil je een cake (dus met boter) bakken van zo'n 30cm rond?

ik heb laatst een rond 30 gebakken in zo'n 50min op 150gr hetelucht, maar wel met biscuitdeeg.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

hallo,

Ja een cake met boter en ik neem de 30 is groot genoeg is groot genoeg voor een kasteel.

Groetjes Kitty