1

Onderwerp: Eerste "boltaartje"

Boltaartje maar even tussen de "", aangezien het niet echt een bolvorm was. (Veel te ongeduldig geweest bij de Blokker, met wat meer tijd had ik netjes naar de Action of Xenos moeten gaan :-()
Maar goed, ik vind 'm niet eens zo heel gek geworden :-)

Ook de eerste keer met fondant gewerkt, vond ik een stuk prettiger werken dan met marsepein. Wel wat zuinig uitgerold, waardoor het heel dun werd en hier en daar wat scheurtjes kwamen.

Als het goed is komt morgen of woensdag m'n smoother :-) Gaan we daar eens mee aan de slag om te kijken of we het geheel wat strakker kunnen krijgen. En kijken voor wat kleinere bolletjes om mee te oefenen.

Wat betreft smaak: goedgekeurd door m'n schoonvader, de taartenbakker van de familie :-)
Ze kwamen een bakkie doen, maar wat eerder dan ik had verwacht, dus moet ik wat sneller werken met m'n roosjes en de rest van de afwerking ...... vandaar dat het  niet helemaal zo is als ik had gehoopt. (maar goed, ik word vaak omschreven als perfectionist, dus snel goed zal het toch niet zijn ;-)

M'n zoontje van bijna 2 vindt de nieuwe hobby van z'n moeder helemaal geweldig en heeft lekker op een stoel bij het aanrecht gezeten om kleine bolletjes snoep te pikken :-)

Als vulling zit er in de taart: 1 laag bokkenpootjesvulling en 1 laag aardbeienjam. De lemoncurd van gister is mislukt helaas en de abrikozenjam was niet meer helemaal goed, dus toen maar de oude vertrouwde aardbeienjam. Op zich niet verkeerd qua smaak :-) Verder afgesmeerd met de 1:1 botercreme. Bij de laag aardbeienjam heb ik een dijkje gespoten en dat ga ik voortaan altijd doen, werkt prettig, is lekker en staat ook nog eens mooi :-)

Zo een heel verhaal voordat er eindelijk foto's komen, ik hoop dat ik in de toekomst mooi kort en bondig het verhaal weet neer te typen. Voorlopig ben ik nog te enthousiast :-)

http://i5.photobucket.com/albums/y169/wissink/IMG_0379.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/wissink/IMG_0382.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/wissink/IMG_0383.jpg

Tips zijn heel erg welkom.... vooral over hoe je je fondant "netjes" houdt en niet met vegen van de maizena.

Bedankt voor het kijken (en lezen! ;-))

groetjes Melanie

2 Laatst bewerkt door sandpat73 (10-08-2009 14:20)

Re: Eerste "boltaartje"

Bij de Blokker hebben ze toch ook die 12cm en 20cm bolletjes van RVS, of heb jij een andere gebruikt? :think:

Qua smaak denk ik: LEKKER! :P

Ik gebruik zelf poedersuiker ipv maizena. Aangezien fondant grotendeels uit suiker bestaat, wordt deze gewoon opgenomen in de fondant (als je nog wat over hebt).

Vergeet er nog bij te vermelden dat je roosjes er prima uitzien! En als de vorm de volgende keer beter lukt, oogt het meteen ook beter. Oefening baart kunst! Ik verheug me op de volgenden(n)!

3

Helemaal eens met sandpat en gewoon blijven oefenen!

4

Ik sluit me aan bij de rest, gewoon blijven oefenen en jou roos is echt mooi :)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

5

Leuk taartje! Ik gebruik voor de kleuren altijd marsepein en als ik wit nodig heb gebruik ik fondant.
Heel raar misschien maar ik vind de gekleurde fondant inderdaad snel scheuren, daar waar ik dat met marsepein niet heb. Daarentegen vind ik het witte fondant weer fijner werken als ik een hele taartmoet bekleden, en je kunt het in grotere hoeveelheden kopen dan wit marsepein.
Ook ik gebruik altijd poedersuiker, heb in het begin wel maizena gebruikt, maar vind poedersuiker beter.

Probeer voor de bolvorm eens een RVS-schaal van de Ikea. IDEAAL! Deze heb je ook in verschillende vormen.

De roosjes zijn ook erg mooi geworden!!!

Liefs van Tries!!