1

Onderwerp: bekleed vraagjes

vandaag weer het probleem met het scheuren van de marsepein. grrr. was deze keer een mix marsepein en foundant

hoe dik rollen jullie het uit? of is dat gewoon op gevoel.
ik heb gelezen dat er tafelzeil gebruikt wordt en met behulp hiervan op de taart wordt gelegd hoe groot is jullie zeiltje dan?

dan nog een vraagje over mmf hoeveel is 1 cup?

2

Re: bekleed vraagjes

Ik rol hem op een zeiltje van 1m bij 1m uit...
Ik laat hem even rusten met de ventilator aan en dan gaat het meestal wel goed...

3

Ik mix ook bijna altijd marsepein met fondant en heb (bijna) nooit scheurtjes.
Het is idd een kwestie van niet te dun uitrollen.Ik gebruik geen zeiltje maar doe het gewoon op mijn aanrecht,ik gebruik dan wel poedersuiker tegen het plakken.Als de lap groot genoeg is leg ik hem een stukje over mijn deegroller en dan zo op de taart.
Gewoon lekker veel oefenen,dan gaat het vanzelf een stuk beter.Succes!

groetjes mariska

4

Het is inderdaad een kwestie van gevoel dat je niet te dun uitrolt.
Ik hou vaak de hoeveelheden van de tabellen aan en zorg dat ik het niet te brreed rol. Dus ik meet de hoogte + de breedte van de taart en als ik die omtrek heb bereikt dan stoppen met rollen.
Ik werk ook niet met zeil, maar op m'n tafel met poedersuiker. Zorg dat je fondant/marsepein los blijft van de tafel. Dus regelmatig even omhoog trekken.
Daarna beide handen + armen eronder en op de taart plaatsen. Dan de bovenkant glad met de smoother. En dan met de handen de zijkanten goed glad maken. En pas als je helemaal tot onderaan met je handen hebt glad gemaakt de smoother erover heen. Anders scheurt het alsnog.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

ik blijf iig oefenen. van de week alleen fondant gebruikt ed dat ging goed vond ik minder plakken dan de marsepein. zelfs mijn handen plakte eraan met de zijkant goed doen.

Precies zoals hierboven staat beschreven.
Ik heb een paar keer geprobeerd met het zeiltje op de taart te leggen, maar ik vind dat niet fijn werken, bovendien krijg ik de taart dan niet zo glad dan wanneer ik de marsepein/fondant oppak en erop leg.

If live gives you lemons, make lemonade!

7

i.p.v. poedersuiker gebruikt ik altijd maisena, fondant / marsepein plakt dan niet aan het aanrecht/roller en ik rol uit tot 2-3mm dikte, gaat altijd goed!

De enige verslaving met een zoete (bij)smaak!
Karin