1

Onderwerp: Glazuur over het marsepein heen?

Hoi hoi,

Ik heb op een website (weet even niet meer welke) een heel recept en werkwijze gevonden voor een bruidstaart. Maar over de marsepein deden ze nog een laagje glazuur en vervolgens nog versieren met glazuur.

Als ik hier zo op het forum kijk lijkt het alsof de taarten alleen maar bedenkt zijn met marsepein en dan versiert zijn met glazuur (maar niet nog een hele laag glazuur over de marsepein). Klopt dat? Of doen jullie nog wel iets over het marsepein heen??

Dan heb ik een recept voor glazuur met eiwit en poedersuiker. Kan dit geen kwaad met kans op salmonella enzo?? In de supermarkt kun je van dr. oetger ook zakjes glazuur krijgen. Zijn deze geschikt voor versiering van de taart?

Eind van de week hoop ik mijn bestelde spulletjes binnen te hebben en wil ik een proeftaartje gaan maken! Ben benieuwd!!

Groetjes,
Suzanne

2

Re: Glazuur over het marsepein heen?

De meeste taarten hier zijn bekleed met marsepein of fondant (of een combinatie hiervan) of MMF (marshmellowfondant). Versieringen zijn hier ook van gemaakt, al dan niet wat steviger gemaakt met bijvoorbeeld CMC.

In sommige landen worden (bruids)taarten met twee laagjes bekleed; eentje marsepein en eentje fondant. Hier vinden we dat vaak te zwaar op de maag liggen ;)

Ook wordt ganache gebruikt, da's een mix van vloeibare chocolade en slagroom. Glazuur wordt hier eigenlijk weinig gebruikt. Ikzelf heb niet zulke goede ervaringen met de zakjes glazuur van Dr Oetker, maar wellicht anderen wel....

Ik durf het recept van icing met eiwit en poedersuiker ook niet aan, maar je hebt voor het eiwit een vervanger in poedervorm, die je aanmaakt met water. Is hier in de webshop te bestellen.

Succes verder!

Groeten, Jolanda
I try to watch what I eat, but I'm not fast enough!

vragen stellen over taart hoort niet in de show-rubriek.

[move] ----> decoreren

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ik zou al ik jou was geen glazuur op basis van water op de marsepijn of fondant doen, want dan smelt het.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

5

Sorry dat ik het in de verkeerde rubriek heb geplaatst.

Waarmee maken jullie dan mooie krulletjes, streepjes, bolletjes, lijntjes etc. op de taart? (naast de figuurtjes van marsepein natuurlijk).

Op sommige van jullie taarten zie ik hele mooie letters (allemaal even groot) koop je die kant en klaar? Maak je die zelf, en zijn daar dan vormpjes voor? Of gewoon uit de hand uitsnijden?

Heb wel heel veel vragen he!?! Maar wil het ook graag goed doen. Ze trouwen natuurlijk maar 1x.

groetjes,
suus

6

Suzaphin schreef:

Waarmee maken jullie dan mooie krulletjes, streepjes, bolletjes, lijntjes etc. op de taart? (naast de figuurtjes van marsepein natuurlijk).

Op sommige van jullie taarten zie ik hele mooie letters (allemaal even groot) koop je die kant en klaar? Maak je die zelf, en zijn daar dan vormpjes voor? Of gewoon uit de hand uitsnijden?

suus

Die krulletjes e.d. worden erop gespoten met Royal Icing, hiernaast staat daar een recept van. Dit is poedersuiker en eiwit( poeder) de glazuur van dr oetker is niet stevig genoeg, en moet je aanlengen met water. Water laat fondant smelten, dus dit zou ik niet gebruiken.

De letters zijn gemaakt met behulp van speciale tappits uitstekers die je in  fondant en / of marsepein  drukt.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

7

Plakken jullie de figuurtjes/letters vast met water of gebruiken jullie suikerwater of iets anders?

Kan ik bij oneffenheden of kleine scheurtjes de marsepein een beetje "bijwerken" door er met water overheen te wrijven?

Doen jullie nog iets over de marsepein heen om het te laten glanzen??

8

de figuurtjes kan je met een heel klein beetje water vast plakken of met eetbare lijm.

wat ik doe om scheurtjes te voorkomen: niet te weinig marsepein gebruiken en eerst goed kneden (dat ie niet zo droog aan voelt) tot nu toe geen scheurtjes gehad ;-)

glanzen: zou kunnen met een PME Lustre spray (je hebt ze in verschillen de kleuren. Om de marsepein strak om de taart heen te krijgen gebruik ik een smoother, hier krijgt het marsepein ook wat meer " neutrale " glans van

Succes!

gr