1

Onderwerp: Vragen voor het bekleden van een dummie

Voor mijn zoon zijn juf, mag ik een dummie verjaardagstaart maken. Zodat de kindjes met hun verjaardag een super mooie verjaardagstaart hebben, waar ze de kaarsjes op uit kunnen blazen. Ze hebben nu zo een flut ding hihi.

Maargoed nu zijn mijn vragen.

* Wat kan ik beter gebruiken Fondant of Marsepein (of maakte het niet uit?)
* Behoud het wel zijn kleur, op de lange termijn?? (Wil kant en klaar gekleurde fondant of marsepein kopen)
* hoe lang is zo een taart nu houdbaar? 
* Kan het bijvoorbeeld schimmelen?
* Moet ik tylose gebruiken?

Nou hopelijk hebben jullie een paar nuttige tips voor me.

Groetjes Sandra

Groetjes San

Re: Vragen voor het bekleden van een dummie

1, maakt in principe niet uit. persoonlijk gebruik ik liever fondant, omdat dat sneller uitdroogt en er dan min stof aan blijft plakken.
2, ja, mits hij niet constant in de volle zon/ daglichtstaat. ik heb er 2 in huis staan, 1 is nu 3,5 maand oud en ziet er nog hetzelfde uit als toen. maar bijv bij de cupcakepicknick stonden alle cupcakes een paar uur in de zon en daar waren  er al een aantal flink van verkleurd.
3, totdat je hem zat bent... ;)
4, nee, het is suiker, dat schimmelt niet
5, alleen als je decoraties versteviging nodig hebben

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Dankje Tirza voor je snelle reactie!! Heel fijn dat in 1x al mijn vragen zijn beantwoord. Dus als Juf de taart in een vuilniszak of hoge doos bewaard, dan kan hij qua kleur heeeeeel lang mee :-)

Heb het een tijdje geleden gehad, dat ik bloemetjes te drogen heb gelegd.......in het daglicht. Na 2 dagen, zat er alleen nog maar een kleur waasje op....zucht. Kon ik weer overnieuw beginnen.

Groetjes San

ja dat doe je dus nooit meer :D

trouwens dummie licht bevochtigen.
je kunt eventueel de scherpe randjes of oneffenheden wegkrijgen door ze licht te schuren.

groetjes Tirza     

5

Ik wil me er binnenkort ook aan gaan wagen en las hier onlangs iets over speciale vernis zodat het niet verkleurd.

6

Ow Eetje, daar ben ik dan ook benieuwd naar!

Groetjes San

ja natacha gebruikte daar iets voor. ze had het bij haar pooh en vriendjestaart gebruikt. het gaat er erg van glimmen geloof ik dat wel. je kunt even dat topic van die taart opzoeken of haar mailen

groetjes Tirza     

8

Ik heb zelf ook een dummie voor school gemaakt.
Fondant is veel droger, dus minder gauw vies.
Op school staat hij in een donkere kast, behalve dan even met verjaardagen.
Is nog niets verkleurd.
Zelf heb ik omdat ik alles heel precies glad wilde hebben, een papier geknipt ter grootte van de zijkant, en deze er eerst opgeplakt.
Zo ook de bovenkant.
Toen met plantenspuit wat natgespoten, en de fondant erop.
Zo werd hij een stuk strakker met bekleden.
Succes.

9

Gevonden...

aafje87 schreef:

Dummy's worden het mooiste met een piepschuim bodem en fondant, fondant wordt keihard en als je hem met een speciale vernis(speciaal voor decoratie, bij decorette hebben ze het) behandeld verkleurt het niet ook.
Tip: Hele kleine versieringen laten zich soms ook nog wel makkelijker maken met Fimo of cernit!

10

Klopt, decorette heeft het, het is speciaal ontwikkeld voor afwijkende ondergronden, cernit/fimo, (droog)bloemen, textiel etc. Daardoor ook zo geschikt voor fondant.
Ik ken het zelf door de verwerking met fimo/cernit klei.

Avalon's magical cakes

11

witje75 schreef:

Zelf heb ik omdat ik alles heel precies glad wilde hebben, een papier geknipt ter grootte van de zijkant, en deze er eerst opgeplakt.
Zo ook de bovenkant.

H

groeten, Marieke

12

Ik heb vorig jaar een dummy voor de klas van de oudste gemaakt en gewoon een mooie taartdoos erom heen, hij ziet er nog uit als toen ik hem gemaakt had. Hij was van fondant. Het jaar ervoor nog een gemaakt met verf en fimoklei, nooit meer!?!?! Is nog duurder dan fondant ook!!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!