1

Onderwerp: choco glazuur of ganache

Van het weekend wil ik voor het eerst een taartje proberen met toblerone vulling.
En als buitenkant dacht ik aan ganache of chocoladeglazuur in plaats van fondant of marsepein.

maar...toen kwam er ineens een practische vraag bij me op. ALs je je taart gevuld hebt, en je gaat bekleden, doe je dan de chocolade zo op de taart? Trekt het er dan niet erg in? Of moet je dunne laag doen, laten drogen en dan opnieuw? Of moet je de taart nog voorberwerken?

Dus..wie geeft zn geheimen prijs?

Erika

2

Re: choco glazuur of ganache

Ik stem voor chocolade ganache !!!!!!! Ik heb lekker recept bij de recepten staan !!!!!! Ik ben DOL op chocolade.

groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

3 Laatst bewerkt door Nathalie (16-03-2007 16:57)

Hoi Erika,

Je kan het beste eerst je kapsel (dat al gevuld is) insmeren met abrikozenjam die je eerst doet zeven en een beetje warm maakt in de magnetron. Zo voorkom je dat de ganache intrekt. (Je hoort het dus al: ik stem ook voor de ganache :-D :P ) Je krijgt het mooiste resultaat door 2 of 3 laagjes (afh hoe dun/lopend je ganache is) over elkaar te doen (wel eerst ongeveer 15 min tussendoor in de koelkast zetten)

4

nou..die ganache...een mislukking. Het maken ging goed...t stond rustig af te koelen. Omdat ik door wilde gaan in de koelkast gezet....toen was het in no time smeerbaar, niet "gietbaar".
Dus bedacht ik dat ik dan wel kon spuiten...waarom niet....

Alleen in mn spuitzak was het te dik..en wilde het er niet meer uitkomen. Dus...10 tellen in de magnetron......jammer...toen liep het er vloeibaar uit...

Ik heb het toen maar over mn mini test taart gegoten, en af laten druipen....

ik ben er nog niet kapot van..maar goed..oefening baart kunst...

5

Jammer dat het niet goed ging !!!

In de koelkast zetten gaat inderdaad HEEL snel, dat had ik gisteren met mijn chocolade ganache dus ook maar was gelukkig net op tijd.

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

6

ik zet het nooit in de koelkast - ik giet het over de taart als het nog echt warm is (hoe warmer hoe beter het erover loopt).
met of zonder abrikozengelei erover, het gaat allemaal prima - ik heb ook niet de indruk dat het in de taart trekt..

7

Bij m ijn aarbeitaart heb ik ganache gebruikt met ietsje meer witte chocolade dan het recept voorschreef.
Ik heb de taart niet voorbehandeld maar de ganache er zo overheen gegoten toen het nog warm was. Eerst de zijkanten en doen de bovenkant. Gaat goed.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik niks van mijn taart heb af- of bijgesneden dus het bruine laagje zat er nog helemaal omgeen.

Giet je het zo op de luchtige cake dan zal het er misschien wel intrekken...