1

Onderwerp: Taart met maresepeinafwerking en mascarpone/jamvulling vraagje

Morgen moet ik em dan echt gaan maken, mijn allereerste taart voor mijn dochters verjaardag, gedecoreerd met marsepein. Ik zit nu te dubben of ik em zal vullen met mascarpone en jam en vraag me af hoe dat dan precies moet. Kan je beide ingredienten mengen en op de taartlaag smeren? Moet er dan een rand botercreme langs i.v.m. de marsepein? Kan ik de taart waarin mascarpone zit verwerkt wel een middagje/nachtje buiten de koelkast bewaren op een koele plek (zo'n 15 graden), om smelten van de marsepein te voorkomen?

Kan ik evt. als alternatief ook botercreme met banketbakkersroom gebruiken als vulling, tezamen met frambozenjam in een laag? Of is dit een heel gek idee van mij? Ik smeer de taart in ieder geval af met gewone botercreme als basis voor de marsepein, wofrdt e.e.a. niet veel te zoet? Dezelfde vraag ook voor deze vulling: mag dat buiten de koelkast worden bewaard? Of moet het in de koelkast?

Wie o wie kan mij snel helpen?

2 Laatst bewerkt door manika (16-03-2007 07:10)

Re: Taart met maresepeinafwerking en mascarpone/jamvulling vraagje

Hoi,

Ik zelf zo eerst de mascrapone op de taart doen en daarop weer een laag jams, zo heb je natuurlijk ook 2 mooie kleuren vulling, maar volgens mij kan je alles ook vermengen met elkaar.

Ik kan je niet helpen of je je taart buiten de koelkast moet bewaren, mijn ervaring met mascrapone is dat het in de koelkast moet om op te stijven ,maar ik weet niet wat de anderen doen.

Veel mensen van het foromu vermengen botercreme met banketbakkersroom, ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar het het hier wel eens gelezen.

Marianne zet altijd haar taarten in de koelkast volgens mij, en die merkt het niet echt van het smelten van marsepein, anders moet je haar even mailen.

Succes met maken.

groetjes,

mania

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

3

Manika, dank voor het meedenken. Ik heb het niet aangedurfd met marcarpone en heb veiligheidshalve maar botercreme en jam gedaan. De taart is wel heeel mooi geworden, ben helemaal trots. Het is tenslotte mijn eerste. T.z.t. zet ik wel een foto hier op het forum.
Groetjes,
Es

4

Je taart is nou natuurlijk al af, maar als ik een taart met mascarpone maak, meng ik mascarpone en jam door elkaar (4 eetlepels op een bakje ongeveer) en dat is dan de eerste laag; als ik genoeg botercreme heb gemaakt (soms ben ik een beetje lui :P) spuit ik wel een dijkje, maar omdat ik ook altijd de buitenkant afwerk met botercreme doe ik dat niet altijd. De tweede laag wordt dan alleen jam. Buitenkant afwerken met botercreme en dan fondant of marsepein eroverheen.

En inderdaad, dan in de koelkast; hoewel ik vorige week een taart heb gemaakt die vanaf 's morgens tot 's avonds niet in de koelkast heeft gestaan (met mascarpone dus) en die was toch ook wel erg lekker!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Oke, dan ga ik het ook maar eens proberen met mascarpone. Lijkt me zo lekker. Pasen komt er weer aan, dus, weer een goede reden om aan de slag te gaan :+

6

Ik heb ook een keer mascarpone als vulling gebruikt , daar had ik toen frambozen (heel fijn geprakt) doorheen gedaan met een paar lepels aardbeienjam...hmmmm
Die taart heb ik toen op een koele plaats weg gezet (kelder) en dat ging goed.

Ik vind zelf de combinatie van mascarpone en marsepein heel erg lekker omdat het een frisse smaak heeft.
Alleen als ik de taart voor iemand anders maak die geen kelder heeft en de taart moet toch langer dan een halve dag staan dan durf ik het met mascarpone niet aan. (koelkasten zitten meestal overvol met verjaardagen ...en zonder verjaardag bij ons ook ;) )