1 Laatst bewerkt door Freya (29-06-2009 08:20)

Onderwerp: strik en vlinder drogen niet. Warmte of iets anders?

Hallo, ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vraag. Voor een taart die ik eind van de week moet maken heb ik gisteren (zaterdag dus) vast de decoraties zitten maken. Ik zag de bui al hangen met het warme vochtige weer, dus wilde op tijd beginnen.

Ik heb lussen voor een strik gemaakt, een golvend lint met opstaande punten en vlindertjes. Allemaal van fondant met tylose. De witte fondant (de vlinders) lijkt redelijk te drogen. Het zwarte is echter nog steeds buigzaam. Sowieso duurde het bij het zwarte spul al veel langer voordat het effect van de tylose merkbaar was, het bleef tamelijk zacht.

De eerdere keren dat ik strikken of andere dingen maakte van tylosefondant waren die toch na 24 uur drogen echt wel keihard geworden. Je kon er iemands hersens mee inslaan, bij wijze van spreken :D . Maar nu dus niet.

Kan dit door de warmte komen? Ben ik te ongeduldig? Of zou de boel ondanks dit weer nu toch wel droog moeten zijn (en zou ik dus toch te weinig tylose hebben gebruikt)? Het spul staat op het aanrecht onder de afzuigkap die vrijwel continue heeft aangestaan (alleen 's nachts niet).
Of doe ik er beter aan de boel even in de oven te stoppen? Heb weleens iets gelezen over 2 uur op 50 graden?

Ondanks het feit dat ik - dacht ik althans - ruim op tijd was begonnen, zit ik nu toch een beetje te dubben. Want aangezien we de dag nadat de taart klaar moet zijn op vakantie gaan en ik dus ook al het inpakwerk nog moet doen, zou ik toch op zijn minst erg onblij zijn als ik strik en lint (met tekst er ook nog eens op) over zou moeten maken.

Hopelijk hebben jullie zinnige tips voor me, of kunnen jullie me overtuigen dat ik te ongeduldig ben en gewoon nog even moet afwachten.

Edit: heb net de witte vlinders nog eens even voorzichtig geprobeerd, maar die zijn toch ook nog niet echt helemaal hard. :(

2

Re: strik en vlinder drogen niet. Warmte of iets anders?

Ik denk dat eerder de vochtigheid in de lucht de boosdoener is dat je strik niet wil drogen.
Je kunt proberen in de oven op 50 graden om hem sneller te laten drogen.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

3

Re: strik en vlinder drogen niet. Warmte of iets anders?

Ok ja, dat was een van mijn opties. Twee uur heb ik begrepen? En dan moet de oven iets openstaan? Hoever? Kan ik een pollepel oid tussen de ovendeur klemmen of moet er iets groters tussen?