1

Onderwerp: Kleuren mengen rolfondant

Dit is zo vreemd, wilde de rolfondant kleuren alleen de kleuren kloppen niet met wat je zou moeten krijgen...

Rolfondant is wit dus mag ik er vanuit gaan dat de kleuren toch gelijk blijven, en niet zoals met marsepein iets afwijken. Maar dat lukt dus niet. Het kost een half potje om uberhaupt een mooie kleur te krijgen. Zwart is meer donker grijs bijvoorbeeld en bruin ondanks het gebruik van een heleboel blijft lichtbruin.

Het meest vreemde, ik had grijs gemengt met rood, dan ga ik er vanuit dat je toch een beetje donkerrood/zwartrood, bruin van mij part krijgt maar de rolfondant is nu gewoon paars !!! 

Ik gebruik de kleurengels van Wilton.

2

Re: Kleuren mengen rolfondant

Ja, kleuren van fondant is echt een crime! Je hebt gewoon heeeeel veel nodig als je recies de kleur op het potje wilt hebben. Ik heb ook het idee dat de wilton gels beter geschikt zijn voor icing, maar ik heb nog niets vervangends gevonden voor fondant.
De vloeibare kleurstoffen bij de toko zijn denk ik niet geschikt omdat het dan weer snel te nat wordt.
Ik had wel kleurstofpoeder bij de hanos gezien. Heeft iemand daar wel eens mee gewerkt?

En wat de meeste mensen hier doen (ik ook) is zwart en rood fondant hier kant en klaar in de webshop kopen. Dat kun je dus namelijk nooit kleuren!
Of gewoon accepteren dat je vaker pastelkleurtjes krijgt als je niet teveel kleurstof wilt gebruiken :)

3

Als je fondant zwart (of rood) wil hebben kun je het beste de kleuren van Spectrum en Americolor gebruiken (black extra van Sugarflair is ook wel goed) of kant en klaar kopen. Met andere kleuren heb ik eigenlijk nooit problemen, marsepein is veel lastiger. Ik heb blauw en rose van Wilton en ik vind wel dat ik daar relatief veel van nodig heb om een goede kleur te krijgen. Meestal gebruik ik Spectrum, Americolor of Squires Kitchen.

Voor het mengen van kleuren kun je deze kaart gebruiken: http://www.candylandcrafts.com/colorchart.htm

4

alle kleuren gaan goed bij mij alleen bruin/zwart en rood koop ik gekleurd....
Voor de rest heb je maar een beetje kleurstof nodig....;)

5

Ik heb vroeger bij een bakkerij gewerkt en daar gebruikte wij voor het zwart kleuren van marsepein ( fondant was ten nog niet zo "hot" ) NORIT poeder.
Dit is eigenlijk een poeder tegen diarree ;. Maar ja, zoveel gebruik je toch ook weer niet, lijkt me??

Fondant kleuren is inderdaad lastig. De kleuren worden veel softer dan bij marsepein.

Norit voor zwart heb ik ook vaker gehoord maar nog niet geprobeerd.

Groetjes Jos

7

Fondant is wit, dus dat blijft je basiskleur en daarom is het heel moeilijk diepe kleuren te maken... Ik koop rood, felgroen, zwart en felblauw kant-en-klaar en de rest meng ik. Duurt inderdaad erg lang voordat je de juiste kleur hebt en de fondant wordt er niet beter op...
Heb sugarflair en Wilton. Heb ook electric colors van Americolor en die kleuren als een tierelier!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be