1

Onderwerp: Ben ik nou de enige met zo'n rare oven?

Ik lees zo vaak hier dat je eigen oven een ding is dat je moet leren kennen voor het bakken van kapsels. Maar met mijn exemplaar (een Bosch oven met verschillende standen) lijkt dat schier onmogelijk. De ene keer zet ik hem op 160 graden en geeft de thermometer 150 aan. Een andere keer komt de thermometer bij dezelfde stand uit op 165.

Ben nu een kapsel aan het bakken van 30 cm (bak altijd op de 3D stand) en had de vorige keren eens goed bijgehouden en opgeschreven hoeveel minuten ik hem op welke stand had staan. Met voor de zekerheid ook nog de temperaturen die de thermometer aangaf erbij genoteerd. En nu doet die oven verdikkeme bij dezelfde standen toch weer wat anders, als ik mijn thermometer moet geloven. :mad:

Klinkt dit bekend voor iemand? Is er misschien een logische verklaring voor te geven die ik over het hoofd zie? Het zou toch inmiddels weleens handig zijn als ik een beetje kon rekenen op de tijd en standen die ik voor mijn diverse kapsels moet aanhouden :S .

2

Re: Ben ik nou de enige met zo'n rare oven?

Misschien is je thermometer niet goed :lol:

3

Re: Ben ik nou de enige met zo'n rare oven?

Ja jee...... misschien staat je knop toch de ene keer iets boven en de andere keer iets onder de 160? Of scheelt het tussen hete lucht en conventioneel, of is ie de ene keer beter voorverwarmd dan de andere of is je keuken kouder of warmer offeh.....

Zelf doe ik ook altijd een beetje op gevoel hoor. Tegen het einde van de baktijd gewoon controleren en er even bijblijven.

If life gives you lemons, make lemoncurd.